Hva skjer i uke 17?

Med våren kommer også eksamensnerver og dødlinjer – men fortvil ei. På kunstfronten beveger det seg mer enn nok som kan få deg til å koble av for en stakket stund. Ta deg noen av disse avbrekkene den kommende uken – det skal definitivt vi i Paragone gjøre!

 

Mandag 25. april kl. 19.00
ÅPENT FORUM: Sissa Micheli i auditoriet på Kunstnernes Hus

Åpent Forum er et initiativ satt i gang av studenter ved Kunstakademiet på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Siden 1999 har de invitert kunstnere, kuratorer og utøvere innen kunst og vitenskap til å dele sine tanker med publikum.

Denne gangen er turen kommet til et foredrag med den Wien-baserte fotografen og billedkunstneren Sissa Micheli. Foredraget vil ta for seg hennes siste arbeider, som dreier seg om både still- og bevegelige bilder, avbildet gjennom både fotografi, video og installasjon. Micheli skaper miljøer ved å installere objekter innenfor sine fotografiske og filmatiske settinger. Analytiske spørsmål om foto- og filmmediene per se er dypt forankret i arbeidet hennes, ettersom hun ofte setter filmatiske aspekter i fotograferingen sin og vice versa. Mandag vil hun gi et innblikk i sin media-refleksive tilnærming ved å henvise til hennes stedsspesifikke utstillinger og ved å legge vekt på den midlertidige dimensjonen så vel som på forbigående øyeblikk.

Multimediekunstneren Micheli er utdannet ved the School of Artistic Photography og ved Kunstakademiet i Wien. Tidligere artist-in-residence-programmer inkluderer New York, Paris og London. Michelis verker har blitt vist både i Østerrike og i utlandet. Solo- og gruppeutstillinger omfatter Kunsthalle Saalfelden, Museion Bolzano, Kunsthalle Bratislava, Kajaani kunstmuseum Finland, østerrikske kulturforum London, Künstlerhaus, Halle für Kunst und Medien Graz, Künstlerhaus Wien, MUSA Wien, Kunst Haus Wien, Galleri Luciano Fasciati Chur Sveits, Audain Gallery, Vancouver, Kunstverein Freiburg, Lentosmuseum Linz, Spazio Gerra Reggio Emilia, Museum der Moderne Salzburg, Fotohof Salzburg, Galleri Maeght Barcelona. Arbeidene hennes har blitt presentert på flere internasjonale messer, på auksjoner og er å finne i en rekke samlinger. Nylig ble hun tildelt en statspåskjønnelse for kunstnerisk fotografi av den østerrikske regjeringen.

Møt opp i auditoriet på Kunstnernes Hus for å få med deg dette!

 

Tirsdag 26. april kl. 16.00-17.00
Åpning: Rahraw Omarzad: Every tiger needs a horse: Where is the horse? på Oslo Sentralstasjon/Jernbanetorget

“I heard once of a Spanish feast:

Within the ring a rus-c beast,
A horse, to fight was fated;
In came a (ger from his cage,
Who walked about, his foe to gauge,
And crouching down, then waited.”

Tirsdag er det duket for åpning av et prosjekt på Bjørnstjerne Bjørnsons dødsdag.

Oslos kallenavn ”Tigerstaden” er kjent for de fleste av oss. Navnet har blitt assosiert med Bjørnsons dikt Sidste Sang fra 1870, som skildrer en kamp mellom en tiger og en hest, hvor tigeren representerer den farlige byen, og hesten den fredelige landsbygda. Med en spesiell henvisning til dette diktet, har kunstneren Rahraw Omarzad laget en hest i bronse som skal stå midlertidig utstilt på Oslo S, hvor det allerede er utplassert en tiger. Hesten skal utbalansere tigeren og bærer budskap om fred.

I anledning Bjørnsons dødsdag, er Sidste Sang for første gang blitt oversatt til pashto, persisk og arabisk. Det er tenkt at Bjørnsons dikt skal hylles ved utplasseringen av to fullskala-bronsehester – én i Oslo og én i Kabul. I Kabul er det også tenkt å åpne en utstilling ved the Women’s Art Center of CCAA (Center for Contemporary Art Afghanistan) som også skal videreformidle diktets budskap.

CCAA er et selvstendig kunstnerisk og kulturelt senter, grunnlagt av Omarzad selv i 2004. Senteret gir like muligheter for kvinner og menn til å uttrykke seg som skapende kunstnere og til å implementere nye måter å se på kunst i Aghanistan – ved å omfavne ytringsfrihet, selvtillit, fred, demokrati og rettferdighet i det sivile samfunn.

Med hjelp fra det norske Utenriksdepartementet og Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), har CCAA vært i stand til å opprettholde det eneste senteret for kvinners kunst i Afghanistan, slik at de skal kunne fremme utvikling og styrking av kvinner som en integrert del av demokratiseringsprosessen. Hovedmålet med dette prosjektet er å åpne kanaler for videre felles kulturell utveksling mellom Norge og Afghanistan.

Rahraw Omarzad er en afghansk kunstner, forfatter og professor ved Fakultetet for kunstfag ved Universitetet i Kabul, grunnleggende direktør for Cenfter for Contemporary Arts Afghanistan så vel som the Women’s Art Center der, samt grunnleggende redaktør for kunstmagasinet ”Ghanama-e-Hunar”. For tiden er han i Oslo og arbeider med en toåring masterprosjekt ved Kunstakademiet på KHiO.

 

Tirsdag 26. april kl. 19.00-21.00
Debatt nr. 3: Hva skal skje med Oslos historiske bygninger? i Oslo Pilots prosjektrom i Prinsens gate 2

Foto av enslig publikummer (ukjent dato). Foto: Munch Museet. Knudsens fotoatelier © Dextra Photo, Norsk Teknisk Museum. Bildet er lånt via Oslo Pilots nettsider.

Foto av enslig publikummer (ukjent dato). Foto: Munch Museet. Knudsens fotoatelier © Dextra Photo, Norsk Teknisk Museum. Bildet er lånt via Oslo Pilots nettsider.

Oslo Pilot – det toårige prosjektet som utforsker kunstens rolle i og for offentlige rom – inviterer onsdag til tredje og siste del av den tredelte debattserien deres om byens historiske bygninger og hva de kan brukes til.

Samtalene dreier seg om viktige bygg som skal forlates, eksempelvis Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Deichmanske hovedbibliotek, Munchmuseet og Kunstindustrimuseet. Som ved de to foregående samtalene tar debatten tar sitt utgangspunkt i spekulativ realisme – en relativt ny retning innen europeisk kontinentalfilosofi. Kort fortalt dreier den seg om en objekt-orientert tilnærming til virkeligheten – en idéverden hvor ting har et liv uavhengig av hva mennesker føler, mener eller tenker.

Debatten ledes av Even Smith Wergeland, førstelektor ved NMBU og postdoktor ved HiOA. Denne gangen møtes debattantene Erik Collett (sivilarkitekt ved Kritt Arkitekter AS), Martin Revheim (hussjef for Sentralen, det nyåpnede kulturhuset i Kvadraturen) og Solveig Dahl Grue (sivilarkitekt og utviklingssjef for Arkitektbedriftene).

I tillegg til den tredelte debattserien, kan man i Oslo Pilots prosjektrom også se undersøkelsen Konsolider eller dø frem til 1. mai. Dette en undersøkelse av viktige historiske bygninger som forlates når sammenslåtte institusjoner flytter inn i nye bygninger.

 

Onsdag 27. april kl. 11.30-14.00
Fagseminar: Arkitektur og demokrati – åpenhet og debatt om offentlige byggeoppgaver i Lagtingssalen på Stortinget

http://nasjonalmuseet.no/no/utstillinger_og_aktiviteter/arrangementer/andre_steder/Fagseminar%3A+«Arkitektur+og+demokrati+–+åpenhet+og+debatt+om+offentlige+byggeoppgaver».b7C_wtDO1y.ips

Foto: Wilhelm von Hanno og Heinrich Ernst Schirmer, fasadetegning av vinnerutkast, 1856. Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet. Bildet er lånt via Nasjonalmuseets nettsider.

Onsdag inviterer Nasjonalmuseet for arkitektur til seminar på Stortinget. Dessverre er det allerede fulltegnet – men! Man kan se det direktesendt på Stortingets nett-tv fra klokken 11.30 av! Kok deg en kopp med nudler og ta deg et arkitekturavbrekk på lesesalen, eller hvor du enn måtte befinne deg hen!

Hva skal til for at det oppstår offentlig debatt om byggeprosjekter? Er en offentlig arkitekturdebatt viktig og ønskelig, eller bør vi stole på at fageksperter, forvaltning og politikere gjør gode og kloke valg på fellesskapets vegne? Hvem bryr seg, egentlig? Og for dem som bryr seg; Hvor lett er det å få offentlighetens oppmerksomhet i dagens fragmenterte medievirkelighet?

Debatten om stortingsbygningens plassering og form var den største arkitekturdebatten på 1800-tallet. Bygningen ble heftig diskutert gjennom flere tiår, både i pressen og på Stortinget. Da spørsmålet om bygningens fremtid ble behandlet på 1940- og 50-tallet, ble avisenes forsider igjen ryddet. Skulle man flytte ut eller rive, eller skulle bygget moderniseres og ombygges? Debatten om stortingsbygningens oppføring på 1800-tallet og byggets modernisering på 1900-tallet holdt høy temperatur. Hvor har det blitt av den brede og åpne debatten om offentlige bygningers skjebne i dag?

Seminaret åpnes av stortingspresident Olemic Thommessen. Deretter blir det det paneldebatt med aktuelle bidragsytere fra det offentlige ordskiftet om arkitektur. Hilde Sandvik, kultur- og debattredaktør i Bergens Tidende, er moderator.

Se oversikten over deltagerne og det fulle programmet på Nasjonalmuseets nettsider.

 

Onsdag 27. april kl. 18.00-21.00
Åpning: Sandra Norrbin og Heidi Marie Wien: First in – First out på Carl Berner T-banestasjon

Foto: Lånt via Skulpturarenas nettsider.

Foto: Lånt via Skulpturarenas nettsider.

Sandra Norrbin og Heidi Marie Wien viser skulpturen «First In – First Out» i Skulpturarenas Prosjektrom Carl Berner. Skulpturen tar utgangspunkt i undergrunnens mangfoldige nettverk av rør og ventilasjonskanaler. Den fremstår som et underjordisk rørsystem som okkuperer utstillingsplassen på Carl Berner T-banestasjon.

First in – First out (FIFO-prinsippet) er en logisk metode for å organisere i rekkefølge, der den eldste eller første oppføringen behandles først. Tittelen kan kobles til folkeskikk og t-banevett, samt hvilke regler som gjelder ved en eventuell evakuering av området. FIFO-prinsippet belyser også skulpturens indre hulrom, funksjon og innhold. Skulpturens organiske og sammenkveilede utforming kan gi assosiasjoner til indre organer og kroppslige funksjoner, til tross

for dens monumentale og industrielle uttrykk.

Svenske Sandra Norrbin bor og jobber i Oslo. Hun er utdannet ved blant annet Gerlesborgsskolan i Stockholm og Kunstakademiet i Trondheim og har hatt soloutstillinger på blant annet Krognoshuset (Lund), SOFT galleri (Oslo), Lautom Contemporary (Oslo) og Galleri Verkligheten (Umeå). Hun har også deltatt på en rekke gruppeutstillinger og har laget flere prosjekter i det offentlige rom, blant annet i Tøyenparken (Oslo), TEMPO Skien, Porsmyra Barnehage og Sverresborg skole, begge i Trondheim. For tiden er hun aktuell med utstillingen Rotvälta ved Rom for Kunst på Oslo Sentralstasjon.

Heidi Marie Wien bor og jobber i Oslo. Hun tok sin bachelorgrad ved Kunstakademiet i Oslo i 2006, og har siden deltatt på en rekke gruppeutstillinger samt separatutstillinger ved Galleri LNM, i tillegg til kunstprosjekter ved Setralsykehuset i Telemark og Sykehuset Midt-Norge. De siste årene har hun også samarbeidet med billedkunstner Kine Lillestrøm og stilt ut ved Østfold Kunstnersenter, Galleri BOA og Galleri F15 i Moss. Sommeren 2015 utførte de veggmalerier på nye Veitvet barne- og ungdomsskole i Oslo.

 

Torsdag 28. april kl. 17.00
Torsdagsforedrag om Galleri Würth på Astrup Fearnley Museet

Foto: Bildet er lånt via Astrup Fearnley Museets nettsider.

Foto: Bildet er lånt via Astrup Fearnley Museets nettsider.

Visste du at handelsbedriften Würth har en egen kunstsamling? Astrup Fearnley Museet ønsker velkommen til torsdagsforedrag med lederen for Galleri Würth, Anne-Birte Rasmussen Snilsberg.

Würth er et privateid konsern med ca. 70.000 ansatte på verdensbasis. I tillegg til sin virksomhet som leverandør av blant annet skruer, verktøy, byggematerialer og sikkerhetsprodukter, har firmaet også en stor, privat kunstsamling fordelt på 15 visningssteder. Blant kunstnerne i samlingen finner vi eksempelvis Picasso, Miro, Munch, Nolde, Warhol og Kiefer godt representert.

Under torsdagens foredrag får vi høre mer om hvordan eier Reinhold Würth har bygget opp kunstsamlingen siden begynnelsen av 1960-tallet. Vi vil også få vite mer om enkeltverk i samlingen, og om prosjekter knyttet til galleriets enorme engasjement innen det internasjonale kunstfeltet.

Foredraget har fri entré og er åpent for alle. Møt opp i Formidlingsrommet i Bygg 2 på Astrup Fearnley.

 

Torsdag 28. april kl. 18.00-20.00
Åpning: Ingrunn O. Myrland: En form for hukommelse ved SOFT galleri

Foto: Lånt via Tekstilkunsts nettsider.

Foto: Lånt via Tekstilkunsts nettsider.

SOFT galleri ønsker torsdag velkommen til utstilling med Ingrunn O. Myrland. Her viser Myrland et nytt modulbasert veggarbeid, en rominstallasjon og flere mindre arbeid som på ulike måter teamtiserer en form for fysisk erfaring – en form for hukommelse.

Myrland sier selv:

«Minnene og erfaringene våre er koblet sammen som et nettverk i hukommelsen vår. Et møte med en lukt, en lyd, et mønster eller en form, kan være en døråpner inn til minnenes arkiv. Vår erfaring og kunnskap om oss selv og våre omgivelser, er kroppslig forankret. Tekstilene, som vi er så avhengige av, fungerer som vår andre hud og er vår kanskje viktigste kilde til sanselig erfaring. Når jeg planlegger et visuelt formspråk, jobber jeg ofte med utgangspunkt i min egen «taktilhukommmelse».»

Myrlands installasjoner og tablåer inviterer deg inn i den private intimsfæren. Hun modellerer med symaskin og håndsøm der farger og materialer peker mot hud og kropp med tydelige referanser til undertøy og figurnære plagg. Arbeidenes oppbygging og struktur peker også mot natur og geometri.

Ingrunn O. Myrland (1976) bor og arbeider i Hov, i Søndre Land kommune. Hun tok bachelor i tekstil ved Kunsthøgskolen i Bergen I 2002, og mastergrad i tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2005. Hun har deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland. Sammen med Ann Kristin Aas har hun også dannet gruppen IOMAKA, hvor de to jobber med rominstallasjoner og objekter. Duoen har hatt flere utstillinger rundt om i landet. Myrland er dessuten innkjøpt av KODE kunstmuseene i Bergen.

Utstillingen åpnes altså nå på torsdag av Marte Østmoe, skribent og redaktør for Lyst Forlag.

 

Lørdag 30. april kl. 13.00
Performance: James Lee Byars: Ten in a Hat på Astrup Fearnley Museet

Foto: James Lee Byars, Ten in a Hat, 1969. Fremført ved The Museum of Modern Art, New York, 2014. Bildet er lånt via Astrup Fearnley Museets nettsider.

Foto: James Lee Byars, Ten in a Hat, 1969. Fremført ved The Museum of Modern Art, New York, 2014. Bildet er lånt via Astrup Fearnley Museets nettsider.

Astrup Fearnley Museet presenterer lørdag performancen “Ten in a Hat” fra 1969 av James Lee Byars i samarbeid med Peder Lund.

Performancen er del av et større performance-program arrangert av Peder Lund i forbindelse med galleriets utstilling James Lee Byars: Sphere Is a Sphere Is a Sphere Is a Sphere (19. mars – 11 juni).

Under performancen Ten in a Hat møter publikum ti utøvere som er forbundet ved hjelp av et sammenhengende, rosa hodeplagg med ti hetter. Utøverne manøvrerer seg gjennom rommene som ett og samme vesen. Fokus er rettet mot erfaringen av tvungent, praktisk samarbeid i en situasjon der man er avhengige av hverandre for å kunne bevege seg rundt.

Byars kalte sine performancer for “plays” og antydet dermed at målet var å utforske menneskers sosiale atferd der både utøvere og tilskuere skulle bli bevisste sine oppfatninger og atferdsmønstre, og med det også sine begrensninger. Tidligere har performancen Ten in a Hat blitt vist på MoMA i New York – og det er helt unikt at den når den nå presenteres på Astrup Fearnley Museet.

James Lee Byars har vært en inspirasjonskilde for flere kunstnere, blant dem Fearnley-aktuelle Matthew Barney. I Barneys siste film, River of Fundament, spiller Barney selv James Lee Byars, og det refereres til ham flere steder i filmen.

 

Lørdag 30. april kl. 13.00
Åpning: Markus Brendmoe: Motvillig selvportrett på TM51 og TM51 Infill

gre

Foto: Lånt via TM51s nettsider.

I utstillingen Motvillig selvportrett viser Markus Brendmoe en serie med emosjonelt ladede portretter. Med de nye arbeidene er det første gang på tolv år at han jobber med oljemalerier. Bildene viser forsøk på beskrivelser av emosjonelle tilstander og maleriets muligheter for å uttrykke disse. De er inspirerte av myten om ‘Kunstneren’ og om ‘Sjømannen’ – to myter som peker mot frihetstrang og nysgjerrighet, og som innebærer mulig erkjennelse av eksistensielle ytterpunkter og risiko for fiasko. Maleriene er både selvportretter og bilder av en fremmed. De viser menneskets emosjonelle skyggesider på en selvopptatt introspektiv måte, like mye som beskrivelser av allmenne tilstander.

Brendmoe har tidligere jobbet med motiver knyttet til eksplisitte uttrykk for følelser. Han er kjent for sin utforskning av maleriet og dets historie, deriblant hans serie malerier inspirert av Edvard Munchs ‘Selvportrett med sigarett’ fra 1895. Andre motiver inkluderer portretter av kvinnen som madonna eller objekt, som hans bilde av popkulturikonet Kim Kardashian.

Markus Brendmoe (født i Oslo i 1961) har hatt soloutstillinger på både Stenersenmuseet og Astrup Fearnley Museet. Arbeidene hans er å finne i en rekke viktige samlinger, blant annet ved Astrup Fearnley Museet, DNB, Hydro, Nasjonalmuseet og H.K.H. Dronning Sonja kunstsamling. Forrige gang hans arbeider ble vist på TM51 var ved utstillingen Åpninger I, II, III (5. juni – 1. september 2014).

Utstillingen finner sted både i TM51s lokaler i Thorvald Meyers gate 51 og i TM51 Infill i Parkveien 5. Selve åpningen foregår i Thorvald Meyers gate. Utstillingen er å skue frem til 22. mai.

Ha en fin og kunstnerisk siste apriluke!

 

Skrevet av Oda Tømte.

Om skribenten: Om skribenten: Oda Tømte (f. 1991) har en bachelorgrad i dans fra Balletthøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun studerer kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og hun er Paragones nettredaktør.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *