Hva skjer i uke 18?

Vi har en relativt rolig kunstuke liggende foran oss – kanskje like greit, så rekker vi å hente oss inn etter natt til første og ta i et realt eksamenstak før festmåneden mai er i gang for fullt. Det er dog ingen grunn til å fortvile om du er rastløs – det lille som foregår til uken, er vel så spennende som alltid!

 

Mandag 2. mai kl. 09.00-11.00
Arkitekturvandring: ”Stortinget kunne ha ligget her” i Nasjonalmuseet for arkitektur

grej

Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet. Bildet er lånt via Nasjonalmuseets nettsider.

Bli med på arkitekturvandring ved seniorkurator Birgitte Sauge og kurator Berit Johanne Henjum i Nasjonalmuseet, samt Åse Garten Galrud og Tanja Wahl i Stortinget. Nasjonalmuseet og Stortinget inviterer til arkitekturvandring og utstillingsomvisning – om tomtedebatt og arkitektutkast i perioden 1836-66.

Vandringen starter i Nasjonalmuseet for Arkitektur på Bankplassen, med omvisning i utstillingen En ny stortingsbygning. Konkurranse og debatt 1836-66. Det hele avsluttes med besøk og omvisning i Stortinget og jubileumsutstillingen der.

Det er gratis å delta på arkitekturvandringen, men man må forhåndspåmelde seg via lenken du finner ved å klikke her.

 

Mandag 2. mai kl. 12.00
Galleri AHO: “Demolition as Preservation”

gre

Foto: Fra The New York Times, 30. oktober 1963: demonstrasjon mot rivningen av Penn Station. Bildet er lånt via AHOs nettsider.

Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo (AHO) ønsker alle velkommen til Galleri AHO og åpningen av utstillingen “Demolition as Preservation”.

Utstillingen er realisert i forbindelse med valgfaget “Å kuratere arkitektur – Ti utstillinger som en reise inn i etterkrigsarkitektur” med høgskolelektor Léa-Catherine Szacka. Bidragsytende studenter er Sindre S. Fredriksen, Malen Sønvisen Moe, Yinan Zhang Yue Ma, Ragnhild Havåg og Xia Li.

Revne bygninger forblir ofte til stede i bevisstheten vår – paradoksalt nok, ettersom de tyder på en form for bevaring av fravær. Hvis ordet rivning innebærer en total ødeleggelse, for å ødelegge ved å hardt rive ned eller ta fra hverandre en struktur, vil AHO-studentene her foreslå syv måter rivningen også kan tjene til å bevare bygninger på. De syv tilfellene som presenteres i denne utstillingen, er ikke så opptatte av bygningene selv eller av grunnen til ødeleggelsen, men ser i stedet på konfliktene, tapene og gevinstene til de som er involvert i rivningsprosessen. Hva de har til felles, er at de ofte avslører andres prioriteringer og verdier på et gitt tidspunkt. De syv forslagene viser hvordan disse verdiene kan endre seg eller kollidere.

Ved åpningen fristes det med vin og snacks! Dette blir festlig – og utstillingen står frem til 6. mai.

 

Mandag 2. mai kl. 18.30-21.00
Oslo Pilot: Hvilke kreative handlingsrom tilbyr feminismen? på Sentralen

Bildet er lånt via Oslo Pilots nettsider.

Detalj fra Chitra Ganeshs (amerikansk kunstner f. 1975) Eyes of Time fra 2014. Opphavsretten tilhører kunstneren og Gallery Wendi Norris, San Francisco. Foto: Jonathan Dorado, Brooklyn Museum. Bildet er lånt via Oslo Pilots nettsider.

Oslo Pilot – det toårige prosjektet som utforsker kunstens rolle i og for offentlige rom – ønsker i samarbeid med det norske generalkonsulatet i New York, velkommen til samtale om feminismens rolle i kunst.

Hvordan gjør feminismen seg gjeldende i dagens kunst, og hvilke kreative handlingsrom tilbyr feminisme som ideologi og metode? Er det stuerent å si at man arbeider innenfor en feministisk retning i billedkunsten og hva betyr det i så fall? Hva kan feminismen som samfunnskritisk verktøy ha å si for dagens kunstnere?

Med tillit til at feminismens historie vil kunne fortsette, og med behov for å gi den en konkret form og utfordre vante tankesett, vil et panel sammensatt av kunstnere, kuratorer og akademikere spekulere rundt feminismens fremtid. Målet er å svare på de ovennevnte spørsmålene gjennom en rekke konkrete eksempler og presentasjoner av prosjekter som har påvirket vår oppfattelse av hvordan samtidens blikk på fortiden kan forandre vår forståelse av denne. Et eksempel er den pågående reintroduksjonen av Siri Aurdals banebrytende kunstnerskap som skjer i regi av Kunstnernes Hus – et annet er Oslo Pilot med en planlagt presentasjon av skulpturen Tre Frekvenser i Vigelandsparken. Et tredje er Kunsthall Oslos kuratoriske aksjon Hold Steinhårdt fast på greia di – Norsk kunst og kvinnekamp 1968-89 som satte en nær fortid på dagsorden igjen, og som har fått større institusjoner til å gjennomtenke sin rolle i historieskrivingen.

Samtalen arrangeres i sammenheng med at den amerikanske aktivisten og filantropen Elisabeth Sackler besøker Oslo. Sackler er kjent for sitt engasjement gjennom The Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art ved Brooklyn-museet i New York, som blant annet huser Judy Chicagos berømte Dinner Table og holder diskusjonen om feminismens rolle i den kritiske kunsten levende.

Mandag blir det samtale mellom følgende:

•Elizabeth A. Sackler – The Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art ved Brooklyn-museet i New York

•Wencke Mühleisen – kjønns- og medieforsker

•Eline Mugaas – kunstner og kurator

Samtalen ledes av Tone Hansen, direktør for Henie Onstad Kunstsenter og leder av Norsk Kulturråd.
Katya García-Antón, direktør for Office for Contemporary Art Norway (OCA) vil gi en introduksjon til Elizabeth Sackler og hennes virke.

Etter samtalen blir det lett servering. Det hele er gratis å være med på, og finner sted i Forstandersalen på Sentralen.

 

Mandag 2. mai kl. 19.00
ÅPENT FORUM: Jóhanna Ellen Ríkharðsdóttir i auditoriet på Kunstnernes Hus

Bildet er lånt via Åpent Forums nettsider.

Bildet er lånt via Åpent Forums nettsider.

Åpent Forum er et initiativ satt i gang av studenter ved Kunstakademiet på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Siden 1999 har de invitert kunstnere, kuratorer og utøvere innen kunst og vitenskap til å dele sine tanker med publikum.

Denne gangen er turen kommet til den islandske multimediekunstneren Jóhanna Ellen Ríkharðsdóttir. Hun vil gi en performativ presentasjon av sine nyeste verk, inkludert høydepunkter som ”pimpede” profilbilder, repeterende tekster og mumlinger, dyr hun lager som representasjoner for stemmene hun hører i hodet sitt, og videomontasjer hun lager når hun ikke er i stand til å forlate huset sitt.

Listen ovenfor kombineres i forsøk på å danne en fragmentert virkelighet der oppdiktede karakterer og oppfatninger av virkelige karakterer i kunstnerens liv, interagerer på både forstyrrende og morsomme måter.

Ríkharðsdóttir, født 1983 i Höfn í Hornafirði på Island, har en mastergrad fra Kunstakademiet i Oslo og en bachelorgrad fra Kunstakademiet i Trondheim. Hun har hatt separatutstillinger på Noplace i Oslo, Galleri Blunk i Trondheim og Gallery Crymo i Reykjavik, samt deltatt i en rekke gruppeutstillinger – blant annet ved Statens Høstutstilling i 2013 og 2014, ved Telemark Kunstnersenter i Skien, ved Five Years Gallery i London, ved Kronika i Bytom, Polen og ved INCA, Detroit, USA.

Møt opp i auditoriet på Kunstnernes Hus klokken 19 for å få med deg dette!

 

Tirsdag 3. mai kl. 19.00
Salong #8: Strukturer for kunstnerisk praksis på BOA

Foto: Bildet er lånt via BOAs Facebookarrangement.

Foto: Bildet er lånt via BOAs Facebookarrangement.

Hvis man forestiller seg kunstfeltet som en fysisk bygning, hvordan ville den fremstå? Hvilken tilstand ville den være i, utvendig og innvendig? Hva ville være på plass og hva ville manglet? Hvilke svakheter ville den ha – hvilke hull ville måtte fylles?

BOA – Billedkunstnerne i Oslo og Akershus – inviterer til en uformell samtale om tingenes tilstand. Hvordan er situasjonen for kunstnerisk praksis i Osloregionen? Hvilke fysiske og organisasjonsmessige strukturer støtter opp om den profesjonelle kunstproduksjonen? Hvilke strukturer og tiltak burde ideelt vært til stede?

BOA har invitert en rekke organisasjoner og personer som representerer ulike sjikt i kunstfeltets grunnplan for å få et bredt register av perspektiver og innspill. Etter innspillene åpnes det for spørsmål og samtale med publikum.

Innspill vil foreløpig bli gitt fra

– Yngvild Færøy, Kunstnernes Hus (styreleder)

– Marianne Zamecznik, Oslo Open

– Helen Eriksen, Tenthaus

– Nicholas Jones, Praksis

– Morten Gran, BOA

– Graham Hayward, Fellesverkstedet

– Tanja Sæter, Oslo Pilot, NBK

Samtalen arrangeres parallelt med at BOA er inne i en fornyingsprosess, noe de ønsker å reflektere i programmet sitt. I 2015 flyttet BOA inn i nye (eldgamle) lokaler i Anatomigården på Christiania torg –bindingsverksbygget fra 1600-tallet som blant annet har huset Det medisinske fakultet og UKS (Unge Kunstneres Samfund). Her ønsker BOA å utvikle seg for å kunne bidra mer til kunstfeltet i byen og regionen.

 

Onsdag 4. mai kl. 18.00-20.00
Kostyme- og scenografiforum: Donatella Barbieri: Costume in Performance på KHiO

Foto: Fra Wearing Space workshop, by Donatella Barbieri, med Giulia Pecorari, Mary Kate Connolly og Helen Rogers. Bildet er lånt via KHiOs nettsider.

Foto: Fra Wearing Space workshop, by Donatella Barbieri, med Giulia Pecorari, Mary Kate Connolly og Helen Rogers. Bildet er lånt via KHiOs nettsider.

I forbindelse med det nyopprettede masterstudiet i scenografi arrangeres det, i år som i fjor, en forelesningsrekke som utforsker scenografi og kostyme. Forelesningene er et samarbeid mellom avdelingene Design og Teaterhøgskolen, og ambisjonen er å utforske hva scenografi og kostyme kan være. Hvilken rolle spiller scenografi og kostyme i scenekunsten? Hva er de sentrale problemstillingene innenfor feltet?

Denne onsdagen vil Donatella Barbieri diskutere hvordan ideer om kostyme som en bruk av rom, tid og tilstander, har gjentatt seg gjennom historien på forskjellige måter. Hun vil referere til boken sin, Costume in Performance, som vil bli publisert i 2017, og til metodikken i den praksisbaserte forskningen hennes. Både boken og metodikken har fått henne til å stille spørsmål ved i hvilken grad kostyme kan – i den rette sammenhengen – ansees som redigerende av forestillingen sammen med utøveren.

Donatella Barbieri er seniorforsker i Design for Performance ved London College of Fashion, University of the Arts London. Hun var, inntil nylig, stipendiat ved Victoria and Albert Museum. Som kostymebaserte scenograf har Barbieri undervist mye, forelest offentlig, presentert på internasjonale konferanser, kuratert utstillinger og holdt forskningsarrangementer. Å lage og designe performance gjennom perspektivet til kostyme er fokuspunktet for hennes praksisbaserte forskning, så vel som fascinasjonen for utkledte kroppen og dens uendelige potensial til å artikulere og legemliggjøre den menneskelige tilstand. Ved siden av å gi ut bok neste år, er Barbieri også redaktør for forskningsjournalen Studies in Costume and Performance, som snart lanseres.

Arrangementet finner sted i auditoriet på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Det er gratis og åpent for alle! Dette blir spennende!

 

Lørdag 7. mai kl. 13.00-15.00
Performance: James Lee Bryant – Be Quiet hos Peder Lund

Foto: James Lee Byars, Is Is, 1988. Bildet er lånt via Peder Lunds nettsider.

Foto: James Lee Byars, Is Is, 1988. Bildet er lånt via Peder Lunds nettsider.

I samarbeid med Astrup Fearnley Museet, Nasjonalmuseet for samtidskunst og Kunstnernes Hus, annonserer Peder Lund et program bestående av fire performancer signert den legendariske amerikanske kunstneren James Lee Byars (1932-1997) – dette i tilknytning til den pågående Byars-utstillingen som er å skue frem til 11. juni.

Byars’ performance Be Quiet ble vist for første gang på St. Mark’s square under Veneziabiennalen i 1980. Lørdag vises den altså i Peder Lunds galleri på Tjuvholmen.

 

Paragone ønsker deg en fortreffelig første uke i mai! Nyt den siste vårmåneden før sommeren står for tur!

 

Skrevet av Oda Tømte.

Om skribenten: Om skribenten: Oda Tømte (f. 1991) har en bachelorgrad i dans fra Balletthøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun studerer kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og hun er Paragones nettredaktør.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *