Hva skjer i uke 24?

”Vernissage”, ”utstillingsåpning”, ”sommeravslutning” – ordene klinger som søt musikk i våre kunst- og ferieglade ører. Disse tre er også nøkkelord for kunstevenementene som finner sted i Oslo denne uken. Frem med jordbærene og proseccoen – nå er det sommer!

Ikke minst er det denne uken duket for lansering av vår nyeste utgave: Paragone #10 med temaet økologi. Mer om lanseringsfesten vår finner du ved å klikke deg inn på lenken, eller ved å lese litt lenger ned i denne artikkelen.

Tirsdag 14. juni klokken 18.00
Filmvisning: St. Peter’s And The Papal Basilicas Of Rome på Gimle kino

Bildet er lånt via NF Kinos nettsider. http://www.nfkino.no/oslo/article1276187.ece

Bildet er lånt via NF Kinos nettsider.

I byens desidert mest stemningsfulle kino kan du på tirsdag få en usedvanlig filmopplevelse som kombinerer historie, åndelighet, arkitektur og kunst.

St. Peter’s And The Papal Basilicas Of Rome viser oss underverkene av de fire pavelige basilikaene i Roma gjennom bilder som aldri har blitt vist tidligere. Her får vi se Pauluskirken, Laterankirken, Santa Maria Maggiore og Pauluskirken utenfor murene, og kunstverkene som er bevart innvendig. Det ryktes om en unik opplevelse basert på et ekstraordinært visuelle system, og publikummet vil bli satt i direkte kontakt med verkene – som om man kunne røre dem.

Antonio Paolucci, direktør for Vatikanmuseene, leder publikum gjennom Peterskirken og viser skatter kristendommens mest kjente basilika. Arkitekt Paolo Portoghesi tar oss gjennom historien til Laterankirken. Historiker Claudio Strinati forteller om underverkene i Santa Maria Maggiore, og Micol Forti, direktør for samtidskunst i Vatikanmuseene, leder oss gjennom Pauluskirken utenfor murene.

Sørg for å fylle glasset med noe leskende i vinbaren og senk ned i ett av Gimles myke fløyelsseter i morgen – og nyt bildene fra den evige stad på lerretet!

 

Onsdag 15. juni kl. 16.00
Slippfest: Paragone #10: Økologi på Mares Restaurant

Skjermbilde 2016-06-13 kl. 09.44.21

Denne utgavens forsidebilde viser Spiral Jetty (1970) av Robert Smithson. Daily Overview/Satellite images © WorldView-3 © 2015 DigitalGlobe, Inc.

Etter et langt vårsemester er vi endelig klare til å utgi en ny utgave av Paragone. Denne gangen er det temaet økologi vi har valgt å sette på dagsordenen – et felt som umulig bare kan sees i kunsthistorisk sammenheng, men hvor det foregår veldig mye spennende på kunstfronten. Vi er stolte og glade over endelig å kunne presentere et nytt nummer for dere. Kom og feir med oss!

Vi håper så mange som mulig vil ta turen innom onsdag 15. juni fra klokken 16.00. Festen finner sted på Mares Restaurant i Skovveien 1 på Frogner.

Mares Restaurant gir også alle som kommer på lanseringsfesten anledning til å bestille en 6-retters middelhavsmeny til en svært hyggelig pris! Det hviskes om blant annet gazpachio med kamskjell, ceviche av uer, villkveite og en deilig melondessert med portvinsgelé og hvit sjokoladeis.

Alle seks rettene får du til den behagelige sum av 590,- per pers. Bare husk å bestille bord på tlf. 22 54 89 80 eller per e-post til mares@mares.no.

Paragone #10 undersøker skjæringspunkter mellom kunstkritikk, politisk-økologisk teori, naturbegreper, bærekraftighet i kunst og design og medieteori. I tro Paragone-ånd har vi samlet et variert utvalg tekster med ulike historiske og teoretiske søkelys. I utgaven får begrepene ”natur”, ”økologi” og ”bærekraft” plass i en kunsthistorisk kontekst, der de teoretiske og historiske konsentrasjonsområdene strekker seg fra William Morris’ økososialisme i 1880-årenes Storbritannia, franske villahager rundt år 1900, italiensk klassekamp og Arte Povera i slutten av 1960-årene, til land art i den amerikanske vesten på 1970-tallet og medieøkologi i tidlig amerikansk videohistorie.

I tverrfaglighetens gest presenterer Paragone #10 også et knippe tekster som utfordrer tidsskriftets billedkunsttunge fortid. Vi har også viet plass til både designhistorie og estetisk teori samt en skjønnlitterær fortelling innlemmet i et illustrasjonsformat.

Blant denne utgavens bidragsytere finner vi Angela Chan, Sunniva Sunde Krogseth, Kristine Myklestad, Kjetil Fallan, Malin Kristine Eriksen, Morten Spjøtvold, Andreas Ervik, Ina Blom og Liv Brissach.

Vi gleder oss til å se deg på onsdag – og til å vise frem vår nye papirutgave!

 

Torsdag 16. juni kl. 14.00-15.30
Critical Issues in Public Art: Grant Kester hos KORO 

KOROs (Kunst i offentlige rom) forelesningsrekke Critical Issues in Public Art undersøker betingelsene for kunst i offentlige rom. Rekken er nå inne i sin tredje sesong, som undersøker begrepet ”involvering” eller ”medvirkning” – ikke bare som materialiserte roller i administrering og organisering av kunst i det offentlige rom, men også i politisk, økonomisk, kunstnerisk og filosofisk-teoretisk forstand. Ideen om involvering er dypt relatert til kritiske, kunstneriske praksiser orientert rundt deltagelse og sosialt engasjement – temaer som har vært både undersøkt og kritisert av teoretikere så vel som kunstnere.

Denne gangen kommer Grant Kester for å snakke om engasjement, autonomi og det estetiske. Har vår etablerte forståelse av kunst som et eget, autonomt felt ført til en begrenset forskning på kunst som sosial praksis? Hva skjer når kunsten frasier seg sin uavhengighet for økt politisk innflytelse?

Kester er professor i kunsthistorie og direktør for ph.d.-programmet i kunsthistorie, teori og kritikk ved instituttet for billedkunst på University of California, San Diego. Han er også grunnlegger og redaktør av FIELD: A Journal of Socially Engaged Art Criticism.Forelesningen hans utforsker noen av kontinuitetene mellom tidlige moderne begreper om estetisk autonomi og den modellen for autonomi som forbindes med fremveksten av en kunstnerisk avantgarde på slutten av 1800-tallet. Kester gir noen perspektiver på hvordan denne mer omfattende modellen for estetisk autonomi har lagt begrensninger på undersøkelsen av samfunnsengasjerte kunstpraksiser, og bidrar med refleksjoner rundt alternative tilnærmingsmåter.

Critical Issues in Public Art er kuratert av Trude Schjelderup Iversen og Nora C. Nerdrum. Foredragene er åpne for alle, og de finner sted i KOROs lokaler i Kristian Augusts gate 23.

 

Torsdag 16. juni kl. 18.00
Utstillingsåpning: Kunstprosjektet i det nye Deichmanske bibliotek i Bjørvika, på Kunstnernes Hus

Kulturetaten i Oslo kommune har gjennomført en konkurranse om utforming av et permanent kunstprosjekt for det nye Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika. Nasjonale og internasjonale kunstnere har sendt inn forslag.

I perioden 16. juni til 3. juli vil skisseforslagene være utstilt i Kunstnernes Hus. Åpningen av utstillingen finner sted torsdag klokken 18.00, og alle er velkomne.

På programmet står åpningstale ved byråd for kultur, idrett og frivillighet Rina Mariann Hansen, tale ved direktør i Kulturetaten Hilde Barstad og tale ved kurator og juryleder Per Hess. Ikke minst vil vinneren bli kåret!

Blant de utstillende kunstnerne finner vi Ai Weiwei med forslaget Everest, Bente Sommerfeldt-Colberg med Bladet, Marte Johnslien med Honningdogg, Lars Ø Ramberg med From daring to sharing og Carsten Höller med Decimal Clock.

Vi er spente på hvem av disse som går av med seieren på torsdag!

 

Torsdag 16. juni kl. 18.00-21.00
Vernissage: Krausekollektivets salgsutstilling Tresnitt i prosess i Studio P.I.R.K

Krausekollektivet er et rent grafikkollektiv som består av en gjeng BA- og MA-studenter i grafikk ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO): Marius Charles Johnsen (1990), Thomas Iversen (1985), Eirik Mikkelborg (1991) og Franco Cortez (1984). Kollektivet arbeider med trykkprosessens verdier og utfordrer måten trykket blir betraktet i samtiden. Kollektivet ble opprettet i desember 2014.

Krausekollektivet hadde en installasjon utstilt på den kritikerroste utstillingen Avtrykk. Tresnitt fra fem århundre på Nasjonalgalleriet fra november i fjor til januar i år. Nå legges installasjonen ut for salg. I tråd med installasjonen vil platen og trykket selges sammen.

Torsdag klokken 18. blir det vernissage for salgsutstillingen, som kan besøkes helt frem til 26. juni i Studio P.I.R.K i Enebakkveien 20 i Gamlebyen. Vi gleder oss til å sjekke den ut!

 

Torsdag 16. juni kl. 18.00-20.00
Vernissage: Pushwagner presenterer Kirsten Opstad i Window Box på Galleri Pushwagner

Bildet viser verk av Kirsten Opstad, lånt via Galleri Pushwagners Facebookarrangement.

Bildet viser verk av Kirsten Opstad, lånt via Galleri Pushwagners Facebookarrangement.

Pushwagner Galleri har gleden av å invitere til åpning av utstillingen DU ER LYSEKTE i Window Box. Med dette prosjektet ønsker Pushwagner å støtte kunstkretsløpet og den unge kunstscenen. I Window Box prestenteres utstillinger med samtidskunstnere kuratert av Thale Fastvold.

Kirsten Opstad er en allsidig kunstner som jobber med maleri, tegning, installasjon og poesi. Hun jobber i nær dialog med rommene hun stiller ut i og er fascinert av hverdagen; rutinene, rytmene og tingene vi eier. Ved å zoome inn på detaljene viser hun frem noe universelt i gjenstandene som omgir oss. 

Maleri- og installasjonsutstillingen DU ER LYSEKTE dreier seg om stilleben (fra tysk Still-leben: «stille liv», fransk: Nature Morte «død natur») er kunstverk som gjengir objekter i ro. Stilleben har eksistert fra oldtiden. De gamle egyptiske gravmaleriene av mat og bruksgjenstander kan ha hatt sammenheng med det man tenkte ville være den dødes behov i neste eksistens. I utstillingen flørter Opstad med den tradisjonelle stillebentradisjonen, og er opptatt av hvordan man i århundrer har foreviget forgjengelige frukter: en ro, statussymboler, stille liv. Hun jobber frem intime stilleben, i grenseland mellom melankoli og humor. Her tilfører sitronene en ny forgjengelighet: ungdom, begjær, barnets matfat, alderdom. Bitter og sweet. Lemonade!

Oslo-baserte Opstad (f.1978) har sin utdannelse fra Kunstskolen i Rogaland, Statens kunstakademi i Oslo, Academy of fine Art, Wien, og Aschehougs forfatterskole. Hun har deltatt på en rekke utstillinger i inn og utland, blant annet: Edvard Munchs atelier på Ekely, Rådhusgalleriet, Stavanger Kunstmuseum MUST, Statens Høstutstilling på Kunstnernes Hus, Hå gamle prestegard, Cite Internationale des Arts (Paris), Obrestad Fyr, Bomuldsfabriken Kunsthall (Arendal), Stenersenmuseet, Stiftung Starke (Berlin) og Astrup Fearnley Museet.

Torsdag kveld blir det åpning i Galleri Pushwagner på Tjuvholmen. Blir det lemonade å få, mon tro?

 

Fredag 17. juni kl. 12.45-17.15
Fagseminar: Før 1930 – Opptakten til funksjonalismen i Nasjonalmuseet for arkitektur 

gjreio

Lars Backer, Skansen, 1926. Foto: Oslo Museum. Bildet er lånt via Nasjonalmuseets nettsider.

 

Fredag inviterer Nasjonalmuseet for arkitektur til arkitekturhistorisk seminar i tilknytning til den pågående Lars Backer-utstillingen.

Utstillingen om Lars Backer forteller om hans rolle som pioner for funksjonalismens gjennombrudd i Norge. På grunn av Backers tidlige bortgang i 1930, er det forspillet – ikke funksjonalismens gylne periode i 1930-årene – som er hovedtemaet. Seminaret vil trekke frem aktører og arenaer som har tilknytning til Backer.

Med utgangspunkt i Lars Backers faglige utvikling og reisevirksomhet settes søkelyset på sentrale aktører i Stockholm, København, London og Paris for å belyse trekk ved den moderne arkitekturens tilblivelseshistorie fra første verdenskrig frem til 1930.

Dette gleder vi så innmari til å få med oss! Dessverre er seminaret allerede fulltegnet – men det er alltids lov å håpe på at en plass blir ledig! (Enkelte av oss i Paragone-redaksjonen har vært så heldige å rekke å sikre oss plass, så vi venter i spenning.)

 

Fredag 18. juni kl. 18.00-20.00
Åpningsfest: Japanomania i Norden 1875-1918 på Kunstindustrimuseet

Bilde: Katsushika Hokusai, «Den store bølgen ved Kanagawa», 1831. Foto: Museum für Ostasiatische Kunst, Köln. Bildet er lånt via Nasjonalmuseets nettsider.

Bilde: Katsushika Hokusai, «Den store bølgen ved Kanagawa», 1831. Foto: Museum für Ostasiatische Kunst, Köln. Bildet er lånt via Nasjonalmuseets nettsider.

Origami, ikebana, bonsai, kimono, Super Mario. Ja, vi elsker Japan! Nasjonalmuseet inviterer til åpningsfest for utstillingen «Japanomania i Norden 1875–1918».

For første gang vises den japanske kunstens mangfoldige innflytelse på nordisk kunst og design omkring 1900. Etter at Japan åpnet sine grenser i 1854, ble japanske objekter vist på de store verdensutstillingene og solgt i de kjente varehusene i Paris og London. Det var i disse metropolene at innflytelsen først gjorde seg gjeldende, omkring 1860. Internasjonalt ble bevegelsen betegnet som japonisme og den anglo-japanske stilen. Japonismen dannet opptakten til modernismen i Norden.

«Japanomania» er et utstillingssamarbeid mellom Ateneum, Finlands nasjonalgalleri, og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo. Utstillingen består av to deler: Den ene vises i Kunstindustrimuseet og har hovedvekt på design, den andre vises i Nasjonalgalleriet med hovedvekt på billedkunst.

Åpningsfesten på fredag finner sted i Kunstindustrimuseet. DJ Joao Luis Oliveira spiller asiatisk-inspirert musikk, og alle som kommer på festen er lovet gratisbillett til utstillingen til senere bruk.

Det er gratis å komme inn og salg av drikke!

 

Fredag 18. juni kl. 20.00
Vernissage: Johns+Munch på Munchmuseet

Og jammen var tiden inne for den neste store parallellutstillingen på Munchmuseet. Denne gangen sidestilles Munch med den amerikanske femtitallsmaleren Jasper Johns. Fredag kveld inviterer Munchmuseet, Smug og Jaeger til utendørs sommerfest og innendørs vernissage i Munchmuseet.

Utstillingen Johns+Munch er den største utstillingen av Johns’ kunst i Skandinavia noensinne. Den består av rundt 130 verk – malerier, grafikk, tegninger og fotografier og undersøker forbindelsen mellom kunsten til Edvard Munch og Jasper Johns – en forbindelse som visstnok skal være sterkere enn man tidligere har vært klar over.

Under vernissagen blir det musikk Hubbabubbaklubb, lesning ved Alexander Fallo og salg av drikke og burgere i regi av Stockfleths og GoGrilla. Du må melde deg på gjestelisten ved å sende e-post til Smuglesnings adresse vernissage@smug.no innen onsdag! Dette blir festlig, gøy og i det hele tatt!

 

Lørdag 18. juni kl. 14.00
Utstillingsåpning: The Board Room på Henie Onstad Kunstsenter 

Over to helger skal styrerom Onstad huse en pop-up utstilling med samtidskunstnerne Stefan Fuchs, Simon Lässig, Philipp Reitsam og Yves-Michele Sass, alle med utspring fra Kunstakademiet i München. De jobber innenfor flere felt, deriblant maleri, film, installasjoner og objektbaserte prosjekter.

Utenom sine egne kunstneriske karrierer, startet og driver de fire kunstnerne prosjektrommet SPREEZ i München.

I de tidlige årene av HOKs historie ble ulike rom brukt til kunstneriske prosjekter; Høvik Ballett danset i lobbyen, Bærum Filmklubb holdt til i det nåværende loftslageret, Morten Børresen hadde en åpning på herretoalettet og Per Inge Bjørlo laget sin nå berømte installasjon Indre Rom i kjelleren.

Styrerom Onstad er Nils Onstads tidligere kontor som nå blir brukt til møter og seminarer og overser deler av skulpturparken, Solvik Marina og Sandvika. Utstillingen er initiert og arrangert av kunstneren Kenneth Alme. Lørdag blir det åpning – vi er nysgjerrige!

 

Lørdag 18. juni kl. 14.00
I samtale: Seamus Harahan og Saskia Holmkvist hos Oslo Pilot

Foto: Seamus Harahans ”Cold Open (Brendan’s Test)” 2010. Lånt via Oslo Pilots nettsider.

Foto: Seamus Harahans ”Cold Open (Brendan’s Test)” 2010. Lånt via Oslo Pilots nettsider.

Oslo Pilot og PRAKSIS presenterer kunstnersamtalen ’In Conversation: Samus Harahan and Saskia Holmkvist’ på lørdag. Under samtalen vil det bli vist utdrag av kunstneren og musikeren Harahans filmer, som han blant annet fikk Jarman-prisen for i 2015.

Kunstneren Seamus Harahan, som til vanlig har sitt virke i Belfast i Nord-Irland, er invitert av PRAKSIS og Oslo Pilot til å delta på et en måneds langt artist-in-residence opphold i Oslo. Seamus Harahans tilsynelatende enkle og samtidig tvetydige filmarbeider går i dialog med hans egne omgivelser. De avdekker en sensuell poetikk i hverdagen, i perifere detaljer og i det som er tilsidesatt og marginalisert.

Saskia Holmkvist er en svensk kunstner som bor og virker i Stockholm og Oslo. Hun er professor i samtidskunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Holmkvists kunstneriske arbeider omfatter performative strategier, stedsspesifikke prosjekter samt film- og videoarbeider. Arbeidene tar for seg spørsmål knyttet til profesjonalisering av språket og problemstillinger forbundet med oversettelsen av subjektposisjoner. Holmkvist samhandler med og lager performative møter mellom ulike protagonister. Hun bruker konseptuelle og metodiske tilnærminger hentet fra kunstfeltet og andre felt som journalistikk, teater og psykologi.

Oslo Pilot er et toårig prosjekt som utforsker kunstens rolle i og for offentlige rom. PRAKSIS er en ny internasjonal kunstarena i Oslo hvis intensjon er å legge til rette for åpen samtale, samarbeid og tverrfaglig utveksling mellom internasjonale og lokale kunstfagfolk. Samtalen finner sted i Oslo Pilots prosjektrom i Prinsens gate 2. Vel møtt!

 

Lørdag 18. juni kl. 19.00
UKS’ Sommerfest 2016 på Pigalle Cocktailbar

Bildet er lånt via UKS’ Facebookarrangement. https://www.facebook.com/uks.no/photos/gm.1089360747792397/864419873704767/?type=3&theater

Bildet er lånt via UKS’ Facebookarrangement.

Sommeren står for døren og UKS (Unge Kunstneres Samfund) inviterer igjen medlemmer, venner, medlemmers venner og alle andre som vil delta på sommerfest (med et ørlite fransk tilsnitt) på Pigalle lørdag 18. juni!

Den bergenske perla Vilde Tuv er aktuell med sin passende franske Cheese and Wine Tour og skal spille intimset under kvelden (!). Senere vil styreleder i UKS, Ruben Steinum aka Suburban Dad, ta over dj-spakene.

Nøkkelord: Takterrasse, pastis, staffeli, impresjonisme, g-funk, R’n’B, baguett, akvarell, pomusikk for voksne, brie, etc.

Litt senere på kvelden beveger festen seg videre til Internasjonalen, der Trollkrem har klubbkveld med blant andre Dan Bodan (CA), Actually Huizenga (US) og Chopworld.

 

Søndag 19. juni kl. 14.00
Munchmuseet i bevegelse: Sofia Hultin ’I’m Every Lesbian’

Munchmuseet i bevegelse er et storstilt kunstprogram som strekker seg over fire år med oppstart våren 2016. De kommende årene vil publikum få oppleve en rekke midlertidige samtidskunstprosjekter i området mellom det nåværende museet på Tøyen og det nye museet i Bjørvika.

Kunstneren Sofia Hultin har samlet historier fra lesbiske kvinner og knytter disse historiene til ulike steder i Oslo. Beretningene gjør at byvandringen blir en opplevelsesreise i byens skeive historie med erindringer fra bygninger og møteplasser som kanskje ikke lenger finnes og personlige fortellinger som ellers ville gått tapt.

Første byvandring med Sofia Hultin fnner sted under Oslo Pride. Byvandringen er gratis, åpen for alle og holdes på engelsk.

Møt opp søndag 19. juni kl. 14.00 utenfor Munchmuseet!

 

Det er en festlig og sommerstemt uke vi har liggende fremfor oss. Nyt forsommeren, alle kunstvenner – og glem nå ikke det viktigste kunstevenementet av dem alle; lanseringsfesten vår på onsdag! Vi sees!

 

Skrevet av Oda Tømte.

Om skribenten: Om skribenten: Oda Tømte (f. 1991) har en bachelorgrad i dans fra Balletthøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun studerer kunsthistorie ved Universitetet i Oslo og journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og hun er Paragones nettredaktør.

Leave a Reply