Julekalender 18 desember: Givenchy og Bouguereau

Givenchy SS13

Siden Ricardo Tisci tok over som sjefsdesigner i 2005 har religiøse motiver spilt en sentral rolle hos det franske motehuset Givenchy.  Tisci har lykkes i å bygge opp et lettgjenkjennbart ikonografisk univers, med det resultat at en bomullstop med et Madonna-motiv gjerne kan koste i overkant av 4000kr. 

William-Adolphe Bouguereau - Pieta (1876)

William-Adolphe Bouguereau – Pieta (1876)

Mange av motivene Tisci har tatt i bruk er hentet fra malerier av William Adolphe Bouguereau. Bouguereau var en svært populær salongmaler i sin samtid, men stod i opposisjon til den tiltredende moderniteten. Stilen hans var akademisk og tradisjonell og uforenlig med impresjonismen, datidens fremvoksende avant-garde. Samtidig solgte han godt i sin levetid og var blant andre del av 1800-tallets aller mest populære og berømte malere.[1]

I motsetning til det man kanskje skulle tro er Tiscis bruk av Bouguereau sine bilder motivert av personlig tro. I et intervju med style.com hadde Tisci følgende å si om sin egen oppvekst og livsstil:

And I remember always my mom would say, “You have God, and you have Jesus Christ…. This is what is going to be driving you in your life, and you should believe in it.” And I did, and still today, I’m 38 and I’ve got so much…. I never forget in the morning and the night to say thank you to God.[2]

tumblr_mf0zatG5ED1rvut8go1_1280

Givenchy genser med trykk basert på William-Adolphe Bouguereau – Pieta (1876).

Personlig tro eller ikke – Givenchy sitt bruk av Bouguereau sine motiver er del av en bredere aksept for appropriasjon; ikke bare innenfor kunst og design, men innenfor populærkulturelle utrykk generelt. Digital teknologi gjør det ikke bare lettere å løsrive bilder og motiver fra deres opprinnelige opphav, men har også forandret måten vi tenker på forholdet mellom originaler og kopier. I kontekst av digitale filer er det meningsløst å snakke om én fil som original og annen som kopi. Det er den samme logikken som gjør at den jevne Givenchy-kunden sannsynligvis ikke er spesielt opptatt av Bouguereau. En Givenchy-Madonna er først og fremst et statussymbol – en kode for de som kjenner Tisci sitt ikonografiske univers.

Nicholas Norton

 


[1] Fred S. Kleiner og Christin J. Mamiya, Gardners Art Through the Ages (Belmont: Wadsworth/Thompson Learning, 12 utg: 2005) 861.

[2]http://www.style.com/trendsshopping/stylenotes/050313_Punk_Riccardo_Tisci/#page-2

Leave a Reply