Julekalender 24. desember: Berthold Furtmeyr – Livets og dødens tre fra Salzburgmissalet (1481)

neweve1

 

Berthold Furtmeyr var miniatyrmaler og illustrerteParajumpers Adirondack Jacket flere manuskripter. Bildet er del av et missale, altså en liturgisk håndbok som følger de forskjellige messene gjennom året. Boken er overdådig utsmykket og ble laget for erkebiskopen av Windows 7 Professional Clave
Salzburg, Bernhard av Rohr.

Livets og dødens tre er egentlig en illustrasjon knyttet til påskehøytiden, men har også relevans i forbindelse med julen. Vi ser Adam (sittende på bakken) og Eva (til høyre for treet). Deres syndefall fikk sin motgift ved Jesu død, og ferden mot korset startet ved hansCanada Goose Freestyle Vest fødsel. Den katolske kirkens festdag for Adam og Eva ble lagt til den 24. desember.

Jomfru Maria står på venstre side av treet, kledd i blå kappe. Hun fremstilles her som den nye Eva. Mens Eva gjorde oss dødelige ved å fristes av syndens eple, bringer Maria evig liv til menneskene gjennom å bære frem en sønn. På treet kan vi se en hodeskalle og et krusifiks som illustrerer dette.

I senmiddelalderen var det en utbredt oppfatning at en stikling fra kunnskapens tre ble til treverket i Jesu kors. Denne teorien er blant annet presentert i Voragines Legenda Aurea. Krusifikset ble forstått som livets tre, og man har dermed både livets og dødens tre på samme tid. Skjelettet i Furtmeyrs bilde bærer et banner der det står: “Fra dette treet kommer dødens onde og livets gode”.

Treet er pyntet med epler og oblater, som plukkes ned og deles ut av henholdsvis Eva og Maria. Eplene symboliserer synden, mens oblatene (nattverdsbrødet) Windows 7 Home Premium SP1 Clave representerer Jesu legeme, og dermed frelsen. I middelalderens Tyskland ble det vanlig å pynte bartrær på nettopp denne måten for å markere Adam og Evas dag, altså julaften.

Til å begynne med var slike trær brukt som rekvisitterCanada Goose Gants i skuespill om Edens hage, men etter hvert ble det vanlig å bringe dem inn i hjemmene, og oblater ble til småkaker og kjeks. Denne skikken har bidratt til vår nåværende tradisjon med juletre.

Julesangen Adam Lay Ybounden viser tydelig koblingenParajumpers Big Bend-M mellom syndefallet og Jomfru Maria. Melodien er av nyere dato, men teksten er nedskrevet rundt år 1400 og kan ha blitt brukt i mysteriespill:

Det tredje verset lyder:

“Ne had the apple taken been,

The apple taken been,

Ne had never our ladie,

Abeen heav’ne queen”

For at menneskene skulle få sin himmeldronning Maria, og dermed hennes sønn, måtte eplet bli spist. Teksten har altså en positiv vinkling på syndefallet, og understreker forbindelsen mellom Adam og Evas dag den 24. og feiringen av Jesu fødsel den 25. desember.

Gledelig jul!

 

Linn Borgen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *