Palmesøndag – Pietro Lorenzetti

Pietro Lorenzetti, "Inntoget i Jerusalem", ca. 1316-1319

Pietro Lorenzetti, “Inntoget i Jerusalem” (ca. 1316-1319), fransiskanernes moderkirke i Assisi

Av: Linn Borgen

 

Palmesøndag feires til minne om Jesu inntog i Jerusalem. Bibelen forteller at Jesus hadde fått mange tilhengere og ble møtt av en begeistret folkemengde. De tok med seg palmegreiner og jublet ”Hosianna!” –“Gi frelse!”. Han red inn i byen på et esel, i tråd med Sakarjas profeti. (Joh 12,12-15, Sak 9,9)

Motivet fremstilles sjelden alene. Vanligvis er inntoget vist som det første leddet i lidelseshistorien, slik hendelsen også feires liturgisk. Et eksempel fra kunsthistorien er Pietro Lorenzettis middelalderfresker i fransiskanernes moderkirke i Assisi. Der er inntoget vist som den første av 17 scener.

Bildet viser en mangfoldig folkemengde, der noen skikkelser er kledd etter moten fra Lorenzettis egen samtid. Andre har fått et mer eksotisk preg, med lange, frittvoksende skjegg og jødisk klesdrakt. Periodens kunst viser ofte en fascinasjon for det orientalske. Vi ser det ligger palmeblader under eselets føtter, og at noen gutter er i ferd med å hente flere greiner fra et tre i bakgrunnen.

Pietro da Cortona, "Sankta Cecilia" (ca. 1620), National Gallery i London

Pietro da Cortona, martyren Sankta Cecilia med en palmegrein (ca. 1620-1625), National Gallery i London

Stilmessig er Lorenzettis bilder en interessant blanding av ulike impulser. På den ene siden ser vi litt av Giottos realisme, med skyggemodellering og monumental tyngde i figurene. Samtidig er det mye frodig eleganse her. Lorenzetti var fra Siena, der stilen vi nå kaller internasjonal gotikk hadde en viss innflytelse. Dette ser vi blant annet gjennom mange dekorative elementer, rik fargebruk og et mylder av figurer.

I antikken ble palmegreiner brukt som symbol for Judea, men de var først og fremst et uttrykk for triumf. Det er gjerne i den sammenhengen de dukker opp i kunsten. Planten er ofte et attributt for martyrer, for å vise deres seier over døden, og sjelens seier over materien.

 

Leave a Reply