Benjamin Betts’ Geometrisk Psykologi – Diagrammer av bevissthet

 

Akkurat da Benjamin Betts (f. 1832) var i ferd med å ta sine første skritt mot en lovende karriere innen arkitektur, fikk han en åpenbaring: Kun bevissthet kan virkelig studeres, for alt annet filtreres gjennom bevisstheten selv. Slik begynte Betts’ livslange lidenskap for å forstå den metafysiske essensen av det som gjør oss mennesker til mennesker.

I en hurtigspoling 20 år frem i tid hadde Betts utviklet et matematisk system som representerer evolusjonsstadiene av bevissthet. Utgangspunktet for dette systemet er den primære, animalske sansebevisstheten, hvor ingen følelse av ego er utviklet ennå. Betts visualiserte dette stadiet som todimensjonale diagrammer som ligner på blader.

I det påfølgende stadiet av systemet kommer en tredje dimensjon til, som symboliserer utviklingen av vår viljestyrke og selvkontroll. De geometriske tegningene som opprettes her, er enda vakrere – fargerike blomster og symmetriske krystaller.

Til slutt, i det siste og mest komplekse stadiet, legges en fjerde dimensjon til. For Betts er dette det høyeste stadiet av menneskelig bevissthet, et som representerer besittelsen av intuitiv kunnskap i det området der menneskelig bevissthet når det okkulte.

Det var ikke tilfeldig at Betts valgte matematiske ligninger og deres tilsvarende geometriske visualiseringer istedenfor språklige formuleringer i sine funn om bevissthetsevolusjonen. Han, en stor beundrer av alt matematisk, oppfattet at ord er for klumpete når det gjelder beskrivelsen av den metafysiske, dypt menneskelige virkeligheten. Mens et ord som “lidenskap” kunne tolkes forskjellig av ulike mennesker og til og med av samme person til ulike tider, kan en matematisk ligning ikke tolkes – den er nøyaktig og tilfredsstillende.

Merkelig nok hadde Betts aldri til hensikt å skape diagrammer som lignet på naturen. De blader, blomster og  krystaller vi ser i hans geometriske psykologi er det tilfeldige resultatet av hans system for representasjon, der hvert geometrisk element symboliserer en side av menneskelig eksistens:



- Punkt: Senteret av egoet

- Linje: Sjelens essens (Alfa)

- Sirkel: Materiens avgjørelse (Omega)

- Ytterste sirkel: En ikke-vedvarende grense for mulig bevissthet

- Mindre sirkler: Forskjellige måter av sansebevissthet

- Prikker: Ideelle aktiviteter

- Kontur: Erfaring, minne, sammensmeltingen av sanseinntrykk


Og slik, i stedet for å skissere bygninger, bygde Betts en visuell representasjon av våre sanser, ego og ånd; i stedet for å bli en vanlig arkitekt, ble han en arkitekt for det menneskelige sinn.






Alle bilder er hentet fra: Cook, Louisa S. 1887. Geometrical Psychology Or The Science Of Representation: An Abstract Of The Theories And Diagrams Of B. W. Betts. London: George Redway.


Litteraturliste 

Cook, Louisa S. 1887. Geometrical Psychology Or The Science Of Representation: An Abstract Of The Theories And Diagrams Of B. W. Betts. London: George Redway.

Soltan Rahmati, Hossein, and Mohammad Hossein Ayatollahi. 2023. “Benjamin W. Betts and His Computable Approach towards Morphogenesis.” International Journal of Architectural Computing 21 (1): 42–66. https://doi.org/10.1177/14780771221106152.





 
Previous
Previous

An Artistic Dialogue within Architecture

Next
Next

Femme Maison