UKE 11: Nye og gamle tider
Illustrasjon av Mari Lorentzen
På programmet denne uken står en reise ikke bare inn i samtiden, men også til fortiden og langt inn i fremtiden.
Galleri Format – Beth Wyller : Tegninger
Torsdag 12. mars kl 18.00 – 20.00
Hvordan objekter hører sammen, og forskyvningene mellom objekter som skaper assosiasjoner og nye sammenhenger står sentralt i Beth Wyllers kunstnerskap. Sentralt for arbeidene hennes er keramikkens historie. Samtidig som Wyller tilnærmer seg mediet på en moderne måte står keramiske tradisjoner sterkt i hennes behandling og tilnærming til mediet.
Arkitekturfilm Oslo – ROM & Cinemateket.
13. – 15. mars.
«Årets festival tar oss med ut i verdensrommet, under jordens overflate, inn i det hellige, tilbake til 60-tallet og inn i fremtiden», slik lyder den innledende linjen for den femte utgaven av Arkitekturfilm Oslo. Denne gangen er tema «Det vi ikke vet». Gjennom film tilnærmer festivalen seg arkitektur både som kunst og byutvikling. Årets program byr på alt fra klassikere til nye dokumentarer, alt stort sett med menn bak kamera. Arkitekturfilm Oslo er organisert av ROM for kunst og arkitektur.
Norsk Billedhuggerforening – Ivan Guluzin: Seat-of-the-Pants
13. mars kl. 19.00
Gjennom en serie skulpturer og installasjoner tar Ivan Guluzin for seg menneskenes fascinasjon for og utforskning av stjernehimmelen. Dette spenner seg fra det helt fysiske – tittelen på utstillingen er et uttrykk fra tidlig flyhistorie – til det vitenskaplige, religiøse og mytiske.
Kunstnernes hus – Skeleton Woman
Lørdag 14. mars kl. 12.00, 13.30 og 15.00
Skeleton Woman er en stedsspesifikk forestilling av Signe Becker og Ingvild Langgård. Forestillingen er et godt eksempel på endringene som skjer innenfor feltet hvor performance og forestilling, teater og kunst bryter helt vekk fra tidligere gitte rammer. Forestillingen er et større arbeid som består av blant annet kor, skuespill, skulptur og elementer av en rituell art. Formatet er intimt da ni dansere og sangere står og beveger seg blant publikum. Forestillingen er i samarbeid med Black Box teater og er del av Beckers doktorgrad ved Kunsthøyskolen i Oslo.