VEDTEKTER FOR TIDSSKRIFTET

 §1 Foreningens navn 

Paragone – Kunsthistorisk Studenttidsskrift ved Universitetet i Oslo.  

§2 Formål 

Tidsskriftets formål er å være en arena for formidling, diskusjon og  kunnskapsutveksling blant studenter og kunstinteresserte. 

§3 Organisasjonsform 

3.1 Paragone er en frivillig studentorganisasjon ved Universitetet i Oslo og ble stiftet  29.08.2012. Paragone er politisk og religiøst uavhengig. 

3.2 Foreningen er en frittstående juridisk person med medlemmer og er selveiende. At  den er selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på  foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre. 

§4 Medlemmer 

4.1 Minimum 75% av foreningens medlemmer må være nåværende studenter ved et  SiO-registrert lærested eller tidligere studenter ved Universitetet i Oslo, og minst 50  % av medlemmene må være semesterregistrert ved UiO gjeldende semester. Utover  dette er foreningen åpen for andre interesserte. Utover redaksjonsmedlemmene er det  

også mulig å være bidragsyter. Disse er ikke faste medlemmer i Paragone. 

4.2 Redaksjonen skal bestå av følgende roller: 

- Redaktør(er) 

- Nettredaktør(er) 

- Kreativ(e) leder(e) 

- Økonomiansvarlig 

- Sekretær 

- Sosiale medier-ansvarlig
- Podcast-redaktør 

- Korrektur-ansvarlig 

- Fotografer 

- Illustratører 

- Skribenter 

- Representant for skribenter 

- Aktivitet- og trivselsleder

- Varslere

4.3 Redaksjonens medlemmer kan fylle flere roller. 

4.4 Signaturrett i Brønnøysunds registeret er tildelt ansvarlig redaktør og  økonomiansvarlig. Ansvarlig redaktør er redaktøren som har sittet lengst. 

4.5 Stillingsbeskrivelser: 

Redaktør(er) - Redaktør(ene) står for den daglige ledelsen av foreningens  virksomhet og har det overordnede ansvaret for tidsskriftet og dets innhold. Vedkommende har ansvar for redaksjonens ve og vel under arbeidet med  tidsskriftet, og ser til at journalistiske lover og etiske regler følges.  Redaktør(er) har det overordnede ansvaret for produksjonen av tidsskriftet i  papirform. Ansvarlig redaktør må være kunsthistoriestudent/tidligere  kunsthistoriestudent ved Universitetet i Oslo. Det eneste unntak for dette er kun dersom personen som blir valgt som med-redaktør (og senere blir ansvarlig redaktør) har vært aktiv i redaksjonen i minst to semestre. Dette overholdes av sittende redaktører. Dersom påtroppende ansvarlig redaktør ikke er kunsthistoriestudent/tidligere kunsthistoriestudent ved UiO, må kommende med-redaktør oppfylle dette kravet.

Nettredaktør(er) - Nettredaktør(er) har hovedansvaret for driften av  tidsskriftets nettside og oppbyggingen av denne. Vedkommende ser til at  materiell publiseres til avtalt tid og at nettsiden til enhver tid vedlikeholdes. 

Kreativ(e) leder(e) – Kreativ(e) leder(e) er ansvarlig for tidsskriftets visuelle  uttrykk, både på papir, nett og sosiale medier. Redaktør(er) og nettredaktør(er)  har mulighet til å komme med innspill, men sitter ikke med det overordnede  ansvaret for design. 

Økonomiansvarlig – Økonomiansvarlig er ansvarlig for den administrative  driften av tidsskriftet, dette innebærer økonomi samt annet arbeid av  administrativ karakter som måtte forekomme, samt kontakt med eventuelle  sponsorer. Vedkommende er ansvarlig for alt tilknyttet Brønnøysundregisteret. 

Sekretær - Sekretær har ansvaret for bestilling av markedsføringsmateriell,  distribusjon av papirutgavene, samt å skrive møtereferater. 

Sosiale medier-ansvarlig – Sosiale medier-ansvarlig har ansvaret for tidsskriftets markedsføring og PR. Dette inkluderer oppdatering av tidsskriftets  sosiale medier. 

Med-sosiale medier-ansvarlig – Med-sosiale medier-ansvarlig bistår sosiale medier-ansvarlig med tidsskriftets markedsføring og PR. 

Podcast-redaktør: Podcast-redaktør har det overordnede ansvaret for utforming og produksjon av podcasten, inkl. gruppens møter. Ansvar for episodenes manus og evt. klipping av episoden dersom ingen andre i gruppen kan dette. Det kan derfor være en fordel med teknisk erfaring, men det er ikke en nødvendighet. Dersom ingen andre i gruppen melder seg som ordstyrer for episoden har redaktøren rollen som ordstyrer. Man har fullstendig oversikt, og kontakt med UiO, hvor episodene spilles inn. Podcast-redaktør skal publisere episodene. Man har ansvaret for kommunikasjon med eventuelle gjester. Herunder samarbeid med kreative ledere om den visuelle identitet, og SoMe-ansvarlige for markedsføring.

Korrekturansvarlig: Korrekturansvarlig har ansvaret for å lede korrekturgruppa og for at korrektur blir gjennomført for alle tekster som redaktører og nettredaktører sender til korrektur. Korrekturansvarlig er også overordnet ansvarlig for å finne medlemmer til gruppa ved semesterstart eller ved behov, og skal delegere ansvaret innad i gruppa. Korrekturansvarlig skal tilrettelegge for at tekstene til papirutgaven gjennomgår minst tre runder korrektur, og tekstene til nettsiden én. Dersom ingen andre i gruppa melder seg til å korrekturlese en tekst, påtar overordnet ansvarlig seg dette arbeidet. Gruppelederen forsikrer seg om at relevant informasjon er tilgjengelig i gruppas mappe på Google-disc, samt holder gruppemedlemmene jevnlig oppdatert i en felles Facebook-/Messenger-gruppe. 

Fotograf(er) – Fotograf(er) fotograferer til tidsskriftet gjennom samarbeid  med skribenter og redaktør(er). Tidsskriftet har faste fotografer som er med i  redaksjonen, men kan også benytte seg av gjestefotografer/bidragsytere. Her  stilles ingen krav til tilhørighet til Universitetet i Oslo. 

Illustratør(er) – Illustratør(er) illustrerer til tidsskriftet gjennom samarbeid  med skribenter og redaktør(er). Tidsskriftet har faste illustratører som er med i  redaksjonen, men kan også benytte seg av gjesteillustratører/bidragsytere. Her stilles ingen krav til tilhørighet til Universitetet i Oslo. 

Skribenter – Skribenter produserer skriftlig materiale til tidsskriftet i avtale  med redaktør(er). Tidsskriftet har faste skribenter som er med i redaksjonen,  men kan også benytte seg av gjesteskribenter/bidragsytere. Her stilles ingen  krav til tilhørighet til Universitetet i Oslo. Som skribent i redaksjonen er man pliktet til å skrive minst én tekst for nettsiden per semester. Dette gjelder ikke påbegynt medlemskap etter lansering av semesterets utgave, eller om noe annet er avtalt direkte med redaktørene. Skribenten er også pliktet til å sette seg inn i, og overholde de gitte krav og tidsfrister til de forskjellige spaltene. Kravene til de ulike spaltene, finner man i den aktuelle utgavens mappe i Google Drive. Dette kravet gjelder ikke medlemmer av styret, som har påtatt seg et verv. 

Representant for skribenter  – Representanten for skribentene skal være et mellomledd mellom styret og redaksjonen. Vedkommende har ansvar for å gjennomføre semesterundersøkelsen blant medlemmene hvert semester, og presenterer resultatene for styret.  

Aktivitet- og trivselsleder   – Vedkommende har ansvar for å arrangere og invitere redaksjonen på kunstrelaterte, sosiale aktiviteter minst en gang i måneden. Dette gjelder blant annet aktiviteter som estetisk aften. Større sosiale begivenheter må inviteres til minst to uker i forveien. Vedkommende tar ansvar for å aktivt engasjere og informere om kunstrelaterte aktiviteter, gjennom blant annet facebook-gruppen og messenger. 

Varslere  Består av to redaksjonsmedlemmer som IKKE har egne verv i styret. De er ikke en del av styret, men kan innkalle til møte med styret og gjeldende redaksjonsmedlem(mer) ved behov. Rollen er utformet slik at redaksjonsmedlemmer skal ha tillitspersoner som er utenfor styret, som tar imot og videreformidler bekymringsmeldinger og klager, og melder i fra om trakassering, mobbing eller annen ugrei oppførsel innad i redaksjonen. Varslere velges på samme måte som andre verv: under årsmøtet og gjennom avstemming. 

4.6 Redaksjonen er pliktig til å arbeide under pressens Vær Varsom-plakat og  Redaktørplakaten, samt Åndsverksloven.


§ 5 Rettigheter og plikter knyttet til medlemskapet 

Alle medlemmer har rett til å delta på årsmøte, har stemmerett og er valgbare til  tillitsverv i foreningen. Medlemmene plikter å forholde seg til vedtak som er fattet på årsmøtet. 

§6 Årsmøte 

6.1 Årsmøtet er foreningens øverste organ. 

6.2 Årsmøte skal holdes minimum en gang i semesteret og innen utgangen av  november i høstsemesteret og utgangen av mai på vårsemesteret.  

6.3 Årsmøtet fatter vedtak ved simpelt flertall. Ingen medlemmer har mer enn en  stemme og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt.  

6.4 Ekstraordinært årsmøte kan innkalles hvis minimum 1/3 av medlemmene krever  det eller styret finner det nødvendig. 

6.5 Innkalling til årsmøte skal være medlemmene i hende minimum to uker før  årsmøtet. Sakspapirer skal være tilgjengelige for medlemmene minimum en uke før  årsmøtet.  

6.6 Vedtektsendringer som skal stemmes over på årsmøtet må være styret i hende  minimum en uke før årsmøtet og vedtektsendringer kan bare skje når 2/3 av  medlemmene stemmer for endringen. 

§7 Årsmøtets oppgaver 

Årsmøtet skal 

• behandle styrets/leders beretning 

• behandle regnskap fra forrige semester 

• behandle budsjett for kommende semester 

• behandle innkomne forslag 

• velge styremedlemmer 

§8 Valg 

8.1 Det velges nytt styre på årsmøtet. Hvert styremedlem velges for ett år av gangen.  Det etterstrebes at redaktører og nettredaktører sitter i kun ett år, men de kan velges  inn på nytt om dette er ønskelig. 

8.2 Alle valg ved årsmøtet foretas ved skriftlig votering, dersom det ikke fremsettes  forslag om annet. Hvis ingen oppnår minst halvparten av stemmene, skal en ny  avstemning avholdes mellom de to kandidatene som fikk flest stemmer i første runde.  

8.3 Dersom et verv ikke blir fylt under årsmøtet kan styret gis makt til å supplere seg  selv.  

§9 Styret 

9.1 Tidsskriftet skal ledes av et styre på 4-11 personer. Ansvarlig redaktør er styrets  øverste medlem. Minimum 50% av styrets medlemmer må være semesterregistrert  ved UiO.

9.2 Styret drives av frivillig arbeid og er ulønnet. 

9.3 Styret skal bestå av følgende roller: 

- Redaktør(er)  

- Nettredaktør(er) 

- Kreativ(e) leder(e) 

- Økonomiansvarlig 

- Sekretær 

- Representant for skribenter 

- Korrekturansvarlig

- Sosiale medier-ansvarlig

-Aktivitetsleder

9.4 Styrets medlemmer er en del av redaksjonsmedlemmene. 

9.5 Styret holder minimum to møter per semester. 

9.7 Styremøter - stemmerett og talerett: Styret i Paragone er beslutningsdyktige når  2/3 av styremedlemmene er til stede. Saker i styret vedtas ved simpelt flertall. Ved  stemmelikhet har ansvarlig redaktør dobbeltstemme. Ansvarlig redaktør er redaktøren  som har sittet lengst. 

9.8 Innkallelsen til styremøte skal være gitt senest en uke før møtet skal finne sted. 

§10 Signaturrett 

Ansvarlig redaktør og økonomiansvarlig, eller den ansvarlig redaktør bemyndiger, har  signaturrett på vegne av foreningen ved avtaler med eksterne parter som binder  foreningen på noen som helst måte.  

§11 Økonomi 

11.1 Foreningens midler skal kun brukes i henhold til foreningens formål. 

11.2 Der skal alltid foreligge budsjett og regnskap for foreningens midler, med  tilhørende bilag. Budsjett og regnskap gjennomgås og godkjennes på årsmøtet.  

11.3 Utbetalinger skal alltid godkjennes av ansvarlig redaktør – eller ansvarlig  redaktørs stedfortreder – i tillegg til økonomiansvarlig.  

11.4 Ved stemming over økonomiske investeringer trengs det et 2/3 flertall i styret.  

11.5 Tidsskriftet er avhengig av å motta økonomiske midler fra det offentlige.  Økonomiansvarlig står som ansvarlig søker. Økonomiansvarlig er ansvarlig for  årsrapporter og annet relatert til Brønnøysundregisteret. 

11.6 Økonomiske midler skal benyttes til drift av webside og produksjon av tidsskrift,  samt annet kommersielt materiell som promoterer tidsskriftet. 

11.7 Økonomiske midler kan også benyttes ved innkjøp av materiell og/eller leie av  lokaler i tilknytning til offentlige og private arrangementer arrangert av tidsskriftet.

11.8 Ved mulighet, kan økonomiske midler også benyttes i de tilfeller det kreves  inngangspenger ved museumsbesøk/kunstarrangementer der redaksjonsmedlemmer  skal produsere materiell til tidsskriftet. Dette må avklares med økonomiansvarlig på  forhånd og det må fremlegges kvittering/bevis. 

§12 Etikk og miljø 

12. 1 Foreningen skal så langt det er mulig vurdere miljømessige og etiske hensyn i  planleggingen av aktiviteter. Videre skal foreningen i møte med andre organisasjoner,  foreninger, arrangementer og oppdragsgivere etterspørre alternativer der etikk og  miljø blir tatt hensyn til. 

12. 2 I situasjoner hvor mobbing, voldelig eller annen tydelig ugreit oppførsel har funnet sted kan styret, med 2/3 flertall, velge å utestenge medlem(mer) i en periode på 1-2 semestre etter at et seriøst advarsel har blitt gitt til, men ikke fulgt av, medlem(mene) dette gjelder. Tydelig ugrei oppførsel innebærer blant annet: trakassering, diskriminering, rasistisk, sexistisk og LGBTQ+ fiendtlig atferd, eller annen atferd som oppleves støtende eller upassende. Dersom medlemmet ønsker å komme tilbake til foreningen, gjelder standardprosedyre for nye medlemmer. Hvis situasjonen innebærer illegale elementer eller om de involverte ønsker det, er styret forpliktet til å melde det til SiO for å finne en løsning i samarbeid med dem. 

12. 3 Medlemmer skal registreres med navn, fødselsdato, e-post, verv, evt. studie og Instagram.

12. 4 Medlemmer plikter seg til å følge vedtak som bestemmes av hele redaksjonen. Vedtektene vedtas under årsmøtet.

§13 Prosedyrer

13. 1 Prosedyre for nye medlemmer: 

Før medlemskap inviteres man til et introduksjonsmøte med redaktørene. Under dette møtet vil vedkommende få en innføring i Paragone som tidsskrift, forventningene til et redaksjonsmedlem og etiske retningslinjer, som godkjennes av vedkommende. Deretter inviteres vedkommende til å delta ved neste redaksjonsmøte, og etter endt møte, legges de til i facebook-/messenger-gruppene. 

13. 2 Prosedyre for skribenter:

Dersom man mot formodning ikke klarer å overholde gitte frister, er man pliktet til å gi beskjed om dette minst en uke i forkant, samt å bidra der det trengs avhengig av redaksjonens behov. Man er selv ansvarlig for å finne en erstatter, dersom man ikke har mulighet til å gjennomføre oppgaven sin. 

§14 Oppløsning 

13.1 Foreningen kan oppløses ved at 2/3 av de stemmeberettigede medlemmene på  årsmøtet stemmer for oppløsning. Sak om oppløsning må være meldt inn til  ordinære saksfrister i forkant av årsmøtet. Ved opphør vil foreningens midler og  eiendeler bli gitt til en annen egnet studentforening med samme formål, som  årsmøtet bestemmer.  

13.2 Ingen medlemmer har krav på foreningens midler eller andel av disse. 

13.3 Redaksjonsmedlemmer står fritt til å forlate sin stilling i tidsskriftet.  Fratredelse må meldes til ansvarlig redaktør med 3 ukers varsel. 

13.4 Dersom redaktør eller nettredaktør fratrer fra sin rolle, er styret pliktig til å  utnevne ny redaktør eller nettredaktør. 

13.5 Styremedlemmer står fritt til å forlate sin stilling. Fratredelse må meldes til  ansvarlig redaktør med 6 ukers varsel.  

13.6 Dersom redaktør(er) eller nettredaktør(er) fratrer sin rolle, må dette meldes til  styret med 6 ukers varsel. Redaktør eller nettredaktør nr. to, eller fratredende  redaktør eller nettredaktør fungerer som veileder for utvalgt redaktør eller  nettredaktør i en avtalt tidsperiode.