Uke 40: Høstblikk: melankoli og natur i transisjon

 

VI, VII: 

Brit Fuglevaag og Jorunn Hacke Øgstad 

30.08 - 05.10.2024 

Denne uken er siste sjanse til å oppleve utstillingen med Brit Fuglevaag og Jorunn Øgstag. Her iscenesettes samtalen mellom tekstilkunsten og maleriet gjennom kunstnernes ukonvensjonelle bruk av materialer og tilnærming til sitt medium. Brit Fuglevaag (f. 1939) slo gjennom på 1960-tallet med sin banebrytende tilnærming til vevekunsten og har vært en sentral figur i posisjoneringen og anerkjennelsen av tekstilkunst i Norge. Flere av de utstilte verkene benytter seg gjenvunnede  materialer, blant annet fra hennes tid i Paris, og alluderer til naturen og kystlivet fra hennes fødested, Kirkenes. I utstillingen er hennes verk satt i dialog med Jorunn Øgstads (f. 1979) malerier. Øgstad bruker tekstilfarger, resin og plast på upreparerte lerreter, og ved bleking og blokkings prosesser, gjør hun overflatene gjennomskinnelige. 

Les mer her.

ISCA Gallery:

Vanishing Act - Christophe Lennox

26.09 - 26.10.2024

På ISCA Gallery kan du oppleve soloutstillingen til den Oslo-baserte, skotske kunstneren Christophe Lennox. Utstillingen består av en serie malerier som henter inspirasjon fra et bredt spekter av kunsthistoriske referanser. Lennox utforsker temaer som både er dypt personlige og samtidig taler til en universell menneskelig erfaring. Etter et lengre opphold fra kunsten, gjenopptok Lennox maleriet da hans bestefar gikk bort. Dette preger hans arbeid, som utforsker livets mørkere sider. Motivene uttrykker følelser som ensomhet, forvirring og melankoli i den moderne hverdagen, mens strøk og farger minner om avantgardekunstnere som van Gogh og Matisse. Til tross for de dystre temaene er maleriene dermed fylt med farger og liv.

Les mer her.

Femtensesse: 

Fieldnotes - to be part to be many - Eline McGeorge

28.09 – 02.11.2024 

Eline McGeorge (f. 1970) utforsker samspillet mellom menneske og natur i en tid hvor menneskelig påvirkning på miljøet blir stadig mer fremtredende. Utstillingen, som består av over 500 akvareller, er et resultat av feltstudier fra et kunstnerisk prosjekt hun startet i 2018. Akvarellene er hentet direkte fra hennes skissebøker, og fungerer derfor som autentiske førstehåndsinntrykk fra hennes reiser i Norge, Colombia og Namibia - til steder der industriens press på naturen manifesterer seg på ulike måter. Utstillingen fungerer også som en introduksjon til McGeorges kommende soloutstilling på Kunstnerforbundet, fra 17. oktober til 17. november, hvor hun utvider feltnotatene videre gjennom flere medier som maleri, video og tekstil.

Les mer om hennes utstilling på Femtensesse og den kommende utstillingen på Kunstnerforbundet.

 
Previous
Previous

Uke 41: Utvid gallerihorisonten, fotokunst og kvinnelige perspektiver

Next
Next

Uke 24: Juniutstilling, Bergman & sådär