20 år med samtidskunst som inspirerer og utfordrer

 

Foto: Vestfossen Kunstlaboratorium / Øystein Thorvaldsen

Nesten voksen har Vestfossen Kunstlaboratorium valgt å kalle sin jubileumsutstilling. Med et formål om “å vise internasjonal samtidskunst, men med en lav dørterskel" har VKL innfridd i 20 år og lover å beholde lekenheten, spontaniteten og fortsette å utfordre publikum med hva de leverer og kommer til å fortsette å levere.


I 2003 åpnet Vestfossen Kunstlaboratorium dørene og viste Norge hva som var mulig å få til om man bare tør å drømme stort nok. Historien om hva Morten Viskum, mannen med en stor visjon og tom lommebok, fikk til på Vestfossen er som et eventyr om man ser tilbake på det 20 år i retrospekt.  Fra andres ståsted virket det kanskje mer som et mareritt, om man kan forestille seg opplevelsen til Beatrix, Viskum sin mor, første gang hun så bygget sønnen hadde kjøpt uten å ha finansieringen på plass. I årets katalog kan man fordype seg i VKL sin historie, fra hvordan og hvorfor Viskum fant bygget, og hvordan de har jobbet seg frem mot å kunne feire sin 20-års dag. 

VKL har samarbeidet med flere store institusjoner og samlere fra de startet. Den første utstillingen i 2003 ble viktig for å sette VKL på kartet, nasjonalt og internasjonalt. Viskum hadde allerede kontakt med samleren Jack Helgesen, etter at han kjøpte en stor installasjon av Viskum i 2001, et kjøp som blant annet bidro til å betale lokalet. Kontakten med denne samleren førte til åpningsutstillingen For alle, en utstilling av samlingen til Jack Helgesen som viste 120 verk av 50 kunstnere i det store lokalet. 

Foto: Vestfossen Kunstlaboratorium / Øystein Thorvaldsen

Foto: Vibeke Hermo

Jeg husker min egen interesse for hva som skjedde der ute på Vestfossen. Jeg hadde fulgt med på nyhetene omkring kunstneren Morten Viskum, som fra da han ble uteksaminert fra Kunstakademiet i 1997 allerede hadde skapt mange overskrifter i flere tidsskrifter. Aldri hadde jeg hørt om Vestfossen som sted, ei heller visste jeg at Viskum var oppvokst i mitt nærmiljø. Ved nyheten om at han nå skulle ta på seg å utvikle et sted for visning av samtidskunst, gjorde at jeg leste alt som ble skrevet i tiden før åpning. Da Vestfossen Kunstlaboratorium endelig åpnet tok jeg turen ut og ble øyeblikkelig en trofast besøker, selv om jeg i starten alltid klarte å kjøre forbi avkjøringen dit. Den første utstillingen ga et varig inntrykk slik at selv i dag husker jeg spesifikke verk og plasseringen av dem i lokalet som om jeg skulle sett dem der i dag. Og det er ikke mange av utstillingene de siste 20 årene jeg ikke har fått med meg.

Maria Pasenau, A SCULPTURE I MADE IN THE MIDDLE OF A BREAK UP/ THE INVISIBLE WOMEN. Foto: Vestfossen Kunstlaboratorium / Øystein Thorvaldsen

For meg er dette en utstilling med mange verk det er flere år siden jeg har sett, men siden den omfavner de siste 20 årene, er det også mange som er ferskt i minne fra de siste tre årene. I retrospekt har vi i løpet av disse årene sett et variert utvalg av utstillinger. Vi har fått innblikk i private og offentlige samlinger, fra som tidligere nevnt Jack Helgesen sin samling som var den første utstillingen i laboratoriet.Vi fikk se utvalg av Statoil sin samling i utstillingen Tech 4 Change og i Connecting People fikk vi et innblikk i Kiasma, Finlands nasjonale museum for samtidskunst, sin samling. VKL har også vist utstillinger med regionalt fokus, som Please return to Busan Port som viste oss sørkoreanske billedkunstnere med nasjonal og internasjonal tilknytning. I Grand national fikk vi innblikk i britisk kunst, og i Kubatama var det afrikansk kunst som ble fremstilt. Det har i tillegg vært vist tematiske utstillinger i løpet av disse 20 årene. Tilsammen har vi vært introdusert for et bredt og variert utstillingsprogram som gjør Vestfossen Kunstlaboratorium til en viktig aktør innen samtidskunstscenen. I Galleri Star har vi opplevd store internasjonale navn som Louise Bourgeois, Hermann Nitsch og Luc Tuymans i tillegg til historiske norske som Frits Thaulow og Peder Balke. I Utstillingshallen har vi blitt introdusert for separatutstillinger av kunstnere som Synnøve Anker Aurdal, Ryszard Warsinski og Trude Viken.

I årets hovedutstilling , Nesten Voksen, får vi gjensyn med flere verk fra tidligere utstillinger. Utstillingen viser verk fra utstillingene fra Hovedbygningen, men inkluderer også verk fra Utstillingshallen og fra Galleri Star. Peter Johnson sin installasjon In Shallah fra utstillingen OH MY GOD!  er igjen montert opp i hovedrommet øverst i  bygget og  Yassine Balnziouis veggmaleri Long Speech fra 2019 er kommet til syne igjen. Vi får i tillegg gjensyn med verk fra Bernd og Hilla Becher, Peder Balke, Marianne Heske, Ida Ekblad, Bruce Nauman, Vibeke Tandberg og mange flere. Til sammen viser utstillingen i år verk fra til sammen 76 kunstnere fra 51 av tidligere viste utstillinger i bygget.

I Utstillingshallen er utstillingen Arkeologi og Anarki, og i Galleri Star vises Nøstetangen glassverk, dette er to lokalt orienterte historiske utstillinger. Arkeologi og Anarki er en utstilling om Eikers maktsentrum i jernalderen og Nøstetangen glassverk viser glass av europeisk kvalitet laget i Hokksund, ikke langt fra Vestfossen. I Cellulose, Vestfossens Kunstlaboratorium sin café har de gjenskapt design fra tidligere sesongers design.

Utstillingen åpnet 6. mai og står til 24. september, og er åpen Tir-Søn kl. 11-18 i utstillingsperioden.





 
Previous
Previous

Formafantasma sin utforskning av ull - det nye Nasjonalmuseet sin første designutstilling.

Next
Next

Såkalla KI-kunst