UKE 28
Illustrasjon av Vendela F.H @blaamanet
I juli har kunstguiden tatt seg ferie fra Oslo, og tatt turen ut for å undersøke kunstscenen i andre norske byer.
Forrige uke var vi i Stavanger. Denne uken fortsetter vi vår vandring på Vestlandet, oppover til den undertrykte republikken, Bergen. Og vi spør oss selv: Hvis Bergen var en egen nasjon, ville byen vært en kulturnasjon?
Det har det vært klar satsing på kunst i Bergen over årene. I løpet av de siste tiårene har det med jevne mellomrom kommet ut kommunale kunstplaner, som har stadfestet ambisjonene deres. I den siste, Kunstplan for det profesjonelle feltet, 2018–27, kommer det også frem at de ser verdien av å satse på kunstkritikk. Ved å satse på kunst tar Bergen opp konkurransen mot Oslo om å være den ledende kulturbyen i Norge. Det er en produktiv konkurranse for begge byene, og for norsk kulturliv.
Satsingen på kunst kommer også frem av at byen har en egen biennale, eller nesten en biennale. De har en triennale kalt Bergen Assembly som arrangeres hvert tredje år. Den ble startet i 2013, som betyr at neste er i år, med oppstart i september. Det skal sies at dette arrangementet tidligere har vært kritisert for å ikke helt leve opp til forventningene man har av et slikt kunstarrangement, ikke helt ulikt vår egen biennale i Oslo. Fremdeles sier slike arrangementer noe om byens ambisjoner.
Men Bergen har også velfungerende etablerte institusjoner. De har blant annet en av landets viktigste kunstinstitusjoner, Kode. Kode er egentlig sammensatt av en rekke ulike museer, og er nå et av de største kunstmuseene i Norden. Kode er delt i fire: Kode 1 fokuserer på kunsthåndverk og design, Kode 2 har temporære utstillinger, Kode 3 har en samling av stor Norsk kunst, heriblant mye Edvard Munch, og Kode 4 har litt forskjellig, blant annet en større historisk utstilling og en kunstlab med aktiviteter for barn. Til sammen har museet alt man kan ønske seg i et stort folkelig kunstmuseum, fordelt utover flere bygg.
Denne sommeren kan man på Kode blant annet oppleve utstillingen ‘Krefter’, med kunstnerne Kari Dyrdal, Torbjørn Kvasbø og Marit Tingleff, en utstilling som har fått veldig mye god kritikk. Her blir forholdet mellom kunstner og material utfordret gjennom tre ulike kunstnerskap. Tidligere i år hadde Kode også utstilling med selveste Helen Frankenthaler.
Kode ligger veldig sentralt i Bergen, ved det lille Lungaardsvannet. Bergen er en ganske liten by som betyr at man får kunsten mer sentrert og at avstandene mellom utstillingsstedene blir kortere. Dette er selvfølgelig en fordel, når man vil oppleve mest mulig kunst på kortest mulig tid.
At man bevisst har valgt å legge kunstinstitusjonene nære hverandre i Bergen merker man også godt, da det som kanskje er byens nest viktigste kunstinstitusjon, nemlig Bergen Kunsthall, også ligger ved det lille Lungaardsvannet.
Bergen Kunsthall er drevet av Bergen Kunstforening (Opprinnelig startet av J.C. Dahl). Bergen Kunstforening jobber for å legge til rette for kunstproduksjon og formidling, og kunsthallen blir en viktig brikke i dette. I tillegg til utstillinger har de også tidvis arrangementer av ulike slag. For tiden kan du i Bergen Kunsthall oppleve det som kalles Festspillutstillingen. Hvert år velger nemlig Bergen Kunsthall ut en norsk samtidskunstner som presenteres i denne utstillingen, og det følger en del prestisje med dette. Årets utvalgte kunstner er Mari Slaattelid. Hun har utmerket seg siden 90 tallet, og er kjent for et vidt repertoar. Slaattelid beveger seg mellom figurasjon og abstraksjon, og blander tidvis fotografi inn i maleriene. Hun har også god kjennskap til kunsthistorien, som hun spiller mye på. Dette er en kunstner det er verdt å bli kjent med, og Bergen Kunsthall er for tiden stedet å gjøre det.
Bergen Kunsthall er forøvrig ikke den eneste kunsthallen i Bergen. Fra det lille Lungaardsvannet er det ikke lange turen bort til det kjente Fisketorget ved bryggen i Bergen. Rett rundt hjørnet for torget finner du også et par av de andre større kunstinstitusjonene i byen. Her finner du også Kunsthall 3.14. En mindre kunsthall, men et utstillingssted som har klart å etablere seg som et aktuelt sted for å oppleve samtidskunst. Dette er en institusjon som tar samtidskunstens kompleksitet seriøst, og som ønsker å nå ut til publikum med dette. For tiden har de en utstilling med kunstnerduoen ‘Fallen Fruit’ som er opptatt av fruktens rolle i kunsten.
I samme bygg som Kunsthall 3.14 ligger også en annen stor kunstinstitusjon, Kraft. Institusjonen har fokus på kunsthåndverk og en ambisjon om å være en pådriver for kunsthåndverk på Vestlandet. Om du er litt usikker på hva som skiller kunst og kunsthåndverk så har det noe å gjøre med materialet man jobbet med. En som driver med kunsthåndverk har gjerne fokus på å jobbe med et spesielt materiale, som for f.eks. keramikk, glass, metall eller tekstil. Kraft har for tiden en utstilling med veggtepper av kunstner Kari Dyrdal, en av de fremste tekstilkunstnerne i landet, som også er med i den nevnte utstillingen på Kode.
På byens sørvestside finner du blant annet Hordaland Kunstsenter. Kunstsenteret jobber for samtidskunst, kunstformidling, og diverse annet kunstrelatert. De har også Bergens første fagbokforhandler, som viser den viktige kulturelle rollen et kunstsenter kan spille. Kunstsenteret bidrar også til sine omgivelser ved å samarbeide med initiativet ‘kunst i det offentlige rom’.
Det er altså flere store og imponerende institusjoner i Bergen, men det er også nok av mindre institusjoner for kunst, med flere titalls gallerier. Sentralt, midt mellom Hordaland Kunstsenter og Kode og Kunsthallen, og ikke så langt fra Fisketorget, finner du et par av byens mest interessante gallerier.
Galleri Geo slo seg for et par år siden sammen med et rammeverksted og holder nå til i et fireetasjers kunsthus, i Olav Kyrres gate. Her har de mye kunst, noe som gir mulighet til å vise fram både initiativ og kvalitet. Samtidig er de også et galleri med fokus på salg, og blir delvis styrt av markedets etterspørsel. For tiden har de en utstilling med fotograf Helge Skodvin som har dokumentert flytting av utstoppede dyr.
Entree er et non-profitt galleri som jobber på kommisjon. Et stilig galleri, som legger vekt på å være et typisk ‘White cube gallery’. Det er en galleristil som legger vekt på store hvite vegger, høyt tak, firkantet romordning og store vinduer til omgivelsene. Entree har tradisjon for å fokusere på nye kunstnere, men jobber nå også med etablerte. For tiden kan du oppleve en utstilling med kunstner Lina Viste Grønli som har laget en utstilling av kvister og tygget tyggis.
Galleri Geo og Entree lar seg lett merke med sin sentrale lokasjon. Alle stedene vi så langt har sett på ligger også innenfor kort avstand fra hverandre i sentrum, i området rundt havnen. Du finner som sagt spesielt mye kunst rundt det Lille Lungaardsvannet, som også ligger veldig sentralt. Ikke like sentralt, litt mer i utkanten av sentrum finner du et annet vann, nemlig det store Lungegaardsvannet. Også her ute finnes det kunst. På sørsiden av vannet finner du det som er blitt en liten kunstgate: Møllendalsveien.
Her ligger Kunstgarasjen, som faktisk har de største utstillingslokalene i regionen. Kunstgarasjen har et bredt utvalg av kunstnere, og har også ulike arrangementer i tillegg til utstillingene. Kunstgarasjen er et relativt nytt bidrag på kunstscenen i Bergen (etablert i 2016), og er et resultat av nyere engasjement på kunstscenen.
Også i Møllendalsvegen ligger Tag Team studio. Tag team har tidligere blitt lagt merke til for sine veldig eksperimentelle utstillinger. De er også et galleri som satser på lokale kunstnere. Men i år har de valgt å legge utstillingene til side, og fokusert på å ha skrivekurs. Det er interessant med små kunstinstitusjoner som driver med litt forskjellig, og som ser verdien av å utvikle kunstkritikk.
Til slutt er det vel bare en ting vi nesten må nevne.For selv om vi i vår kunstguide fokuserer på visuell kunst er det vanskelig å skrive en guide om Bergen uten å anbefale en tur innom Troldhaugen, Edvard Grieg sitt gamle hjem. Det er en ikonisk norsk bygning, og en vakker opplevelse.Troldhaugen ligger idyllisk til ca. en kvarters kjøretur ut av Bergen, og er et fint lite høydepunkt på turen.
Så reiser vi videre fra Bergen. Og vi kan ikke annet enn å erkjenne at i forhold til sin størrelse er Bergens satsing på kunst imponerende. Dette setter vi stor pris på. Det er et generelt viktig bidrag til norsk kultur, og en tur innom Bergen er en anbefaling til alle som er opptatte av kunst!