UKE 15: På det hvite lerret

 
 
Av Mari Lorentzen

Av Mari Lorentzen

I dag våknet jeg til min forferdelse til snø i hovedstaden. Jeg har tidligere i april kjent sola på kroppen og blitt bortskjemt og optimistisk. I kombinasjon med at de strenge lokale tiltakene gjør det å ferdes ute fortsatt begrenset, vil jeg helst holde meg inne. Jeg har heldigvis i det siste året blitt flink til å sitte stille og se på film på ‘det hvite lerretet’. Når dagene går litt i ett og kontakten med mennesker er minimal, har det vært fint å se andre tider og andre problemstillinger gjennom film, om så bare i en time eller to. Ikke minst bli litte grann sjokkert hver gang jeg ser en scene med folkemengder.

Det er også en hobby jeg har forsøkt å kombinere med kunsthistoriestudiene, og har blitt trukket mot film som ulikt vis tar for seg kunst. Om filmen er et kunstverk, underholdning, kunstverk om underholdning eller underholdning om kunstverk, syntes jeg filmen som visuelt medium kan presentere temaet kunst på utallige interessante og vakre måter. Jeg har her samlet et knippe anbefalinger som tar for seg film og kunst som tema.

 

Panelsamtale: Distributed Futures
Kunstnernes Hus har i samarbeid med On & For Production and Distribution tatt del i prosjektet Mapping Distribution: New Norwegian Initiatives, som setter søkelys på produksjon og distribusjon av kunstfilm. Film- og kunstfeltet er i stor endring på grunn av COVID-19, og et av spørsmålene som dukker opp er hvordan man skal distribuere og oppsøke alternativ film. Kl. 12:00 den 20. april vil en panelsamtale knyttet til denne tematikken bli direktesendt gjennom Kunstnernes Hus. Panelet består av kunstnere og filmskapere, programsjefen for Kunstnernes Hus Kino og direktører for filminstitutter og plattformer for tilgang til mediekunst.

Mer informasjon om prosjektet her

Mer informasjon om panelsamtalen her

 

Fiksjonell film om kunst: The Draughtsman’s Contract av Peter Greenaway (1982)
The Draughtsman’s Contract utspiller seg som en krim, satt i et barokk-inspirert britisk kostymedrama. En ung kunstner har blitt bedt om å lage en rekke illustrasjoner av et hus og omringende landskapet, og i tiden han befinner seg hos familien som ansetter han, tar han del i et dramatisk spill som ender i et mordmysterium. Mordmysteriet pakkes inn i flotte, overdådige, men minimalistiske scener, som gir et flott visuelt resultat, i tråd med regissørens idé om filmskapning, som han mente først og fremst skulle være visuelt framfor narrativt. Greenaway var selv billedkunstner før han ble filmskaper og produserte lignende naturalistiske illustrasjoner av engelske hus som presenteres i filmen. Tegningene som vises i filmen, samt hendene som tegner, er det Greenaway selv som står for. 

 Du kan se Peter Greenaways egen introduksjon til filmen her

Og låne filmen på Deichman

 

Tidsskrift: Another Gaze
Another Gaze er et feministisk tidsskrift om film som ble startet i 2016. De fleste tekstene er tilgjengelig på nett. Med en blanding av anmeldelser, essayer og filmskaper-portrett, setter skribentene lys på et bredt spekter av filmer og filmskapere med et fokus på kvinner. Deres nyeste prosjekt er Another Screen, en gratis strømmeplattform som uregelmessig viser korte og lengre filmer av kvinner, samt panelsamtaler om verkene.

Du kan støtte Another Gaze ved å kjøpe en fysisk kopi av et tidsskrift eller abonnere her

 

Dokumentarer:

Beyond The Visible – Hilma af Klint av Halina Dyrschka (2019)
Beyond The Visible gir et innblikk i den svenske kunstnerens Hilma af Klints liv og virke. Kunstnerens var relativt ukjent i sin samtid, men har i de siste tiårene fått en viktig plass innen tidlig abstrakt maleri. Det overrasket meg, da hennes flotte, massive abstrakte motiver har dukket opp støtt og stadig på veggene og i bakgrunnene på bilder blant unge, fasjonable mennesker på instagram de siste årene. Klint har i ettertid blitt kreditert med å være svært tidlig ute med graden av abstraksjon som finnes i hennes arbeider fra begynnelsen av 1900-tallet, også før mange av de kunstnerne som i dag kjennetegnes som tidlige abstrakte kunstnere.

For å lese mer om dokumentaren, vil jeg anbefale Esmé Hogeveens anmeldelse av filmen i Another Gaze

Se dokumentaren her

Herb & Dorothy av Megumi Sasaki (2008)
Denne dokumentaren handler Herb og Dorothy Vogel, et par med en livslang interesse for samtidskunst. De var ofte å finne på utstillinger i New York og brukte all sin fritid og sparepengene sine på å kjøpe kunst. Som et motbevis på at det å samle kunst er knyttet til penger framfor interesse, klarte disse ‘proletariske kunstsamlerne’ å anskaffe en utrolig imponerende kunstsamling over flere tiår, til tross for sine kommunale jobber og magre formue. De holdt etter hvert utstillinger av samlingen sin før de valgte å donere samlingen, som på 90-tallet besto av flere tusen verk, til offentlige kunstinstitusjoner over hele USA.

Se traileren for dokumentaren her

Se innslag om Herb & Dorothy fra 1995 her

 

Fiksjonelt kunstnerportett: Caravaggio av Derek Jarman (1986)
Derek Jarmans arthouse film Caravaggio tar oss med til et fiksjonelt 1500-tall, hvor vi møter kunstneren Michelangelo Merisi da Caravaggio og hans liv preget av kunst, seksualitet og kriminalitet. Mange av malerens mest kjente kunstverk gjenskapes i filmen i vakre tablåer. Som seer vil jeg anbefale å følge spesielt med på lyssettingen, å se hvordan Jarman har brukt det Caravaggio mest huskes for, nemlig chiaroscuro. Andre interessante ting er anakronismene Jarman har inkludert, for eksempel når en av karakterene bruker en kalkulator eller røyker en moderne sigarett, ikke ulikt slik Caravaggio selv malte, for eksempel ved å ha bibelske figurer i 1500-talls samtidskostymer.

Se filmen her

 
Next
Next

Og Gud sa: La det bli lys