Om skjønnheter og udyr i eventyr

Arthur Rackham, Illustrasjon fra "Hans og Grete" av Jacob Grimm, blekkpenn og India-blekk, 1909.

 

Hva er det med skildringen av antagonister i eventyr som umiddelbart signaliserer  vonde intensjoner?  

Som barn blir vi tidlig introdusert for eventyr, det gjorde i alle fall min generasjon.  Eventyrene handlet om prinser som kjempet mot fabeldyr, mot at de skulle få prinsessa og  halve kongeriket, men også om barn som falt for fristelser og dermed havnet i trøbbel. De  fleste av eventyrene som blir lest i Norge i dag kommer fra samlere som Asbjørnsen og Moe,  men også fra utenlandske forfattere, som de tyske Brødrene Grimm og den franske Charles  Perrault.  

Et av flere hovedtrekk ved eventyrsjangeren er at de gjerne inneholder et moralsk budskap.  Dette kan vi også se i eventyrenes illustrasjoner – holdninger og personligheter blir skildret på  spesifikke måter. Illustrasjoner som formidler tekst, tjener flere funksjoner enn bare å  dekorere et eventyr, de skal også tydeliggjøre handlingen. 

Et av de moralske budskapene som ofte er en gjenganger i barneeventyrene er oppfordringen  om å være snill, både mot andre barn og mot foreldre. Eventyrene formidler også advarsler  både mot å vandre bort fra stien, og å snakke med fremmede, spesielt de som ser slemme ut.  Dette er advarsler barna har fått innprentet fra foreldrene sine. Virker dette litt kjent? 

Charles Perrault skrev eventyrene som i dag er opphavet til mange av Brødrene Grimms mest  kjente eventyr, som «Askepott» og «Tornerose». Disse eventyrene har blitt lest for mange  barn i Norge, men mest kjent var Perrault for historien om «Rødhette og Ulven»i.  Brødrene Grimm er Tysklands svar på Asbjørnsen og Moe. Grimm samlet også folkeeventyr  fra rundt om i landet, men brødrene skrev også noen selv. Et av disse eventyrene var «Hans  og Grete», som ble skrevet av Jacob Grimmii.  

Begge historiene handler om barn som møter tvilsomme samfunns-karakterer, og skikkelsene  blir gjerne skildret med karikerte trekk i både tekst og illustrasjoner.  

Verken Jacob Grimm eller Asbjørnsen og Moe illustrerte eventyrene sine selv, men det fantes  svært talentfulle kunstnere som virkelig kunne blåse liv i både heks og ulv. Briten, Walter  Crane, illustrerte historien om Rødhette for Perraultiii. Motivet er svært ekspressivt, og det er  tydelig hva karakterene i bildet tenker. Cranes formspråk likner på illustrasjoner av eventyr 

slik vi kjenner dem, med fargerike motiver fulle av detaljer. Fortellingen om «Hans og Grete»  var det Arthur Rackham som illustrerte for Grimm. Rackham illustrerte også enormt mange  andre eventyr, slik som «Alice i Eventyrland»iv. Rackhams formspråk har flere likhetstrekk  med Crane; vi finner en tydelig strek og illustrasjonene er svært fargerike, med store  kontraster mellom heksa og barna. Heksa og ulven blir begge illustrert som skrøpelige og  slitne, nesten sykelige. 

Walter Crane, Little Red Riding Hood, (1875). George Routhledge & Sons

Antagonister i eventyr blir gjerne illustrert med detaljer som store neser, vorter, men også  med dyriske trekk. Vi har lest om ulver som jakter på barn, eller sleipe rever som stjeler alt de  kommer over. Antagonistene blir i tillegg plassert i en høy aldersgruppe, de blir ofte også  fremstilt som dummere enn barna. Om vi ser på den didaktiske siden av dette, kan en tolke  denne illustrasjonen av antagonistene som en karikatur av dårlige mennesker - Perraults  eventyr bærer altså et preg av satire over seg. Perrault var sosialist og engasjert i samfunnet,  dermed kan vi se en sammenheng mellom dårlig moral og en fryktinngytende illustrasjon. Å  stjele, skade andre eller å lure barn, kommer til å gjøre deg til et dårlig menneske – et dyrisk  menneske?  

I «Rødhette og Ulven» advarer egentlig Perrault yngre jenter fra å gå alene, spesielt gjennom  skogen. Da kan man se for seg hvem «Ulven» egentlig representerer – dette er vi, dessverre,  fortsatt kjent med i dagens samfunn, hvor majoriteten av jenter f.eks. ikke ønsker å gå alene  om kvelden.  

I Cranes illustrasjon av «Rødhette og Ulven» ser vi at Ulven er ikledd menneskeklær, han har  også på seg et saueskinn, som i uttrykket «en ulv i fåreklær»v. Rødhette står noe nølende og  beskuer ulven fra under sin røde kappe. Hun har runde kinn, store øyne og krøllete hår. Ulven  har et ufyselig fjes og tungen henger ut av kjeften, han er med andre ord den rake  motsetningen til Rødhette, nærmest på et komisk vis.  

Eventyret om Hans og Grete var trolig inspirert av «The Great Famine» som herjet i Europa  fra 1315, som førte til at svært mange døde av sultvi. I eventyret oppdager Hans og Grete  heksas pepperkakehus. De blir overlykkelige av å finne mat etter at de har blitt forlatt i skogen  av stemoren. Først blir de invitert inn av heksa, for hun ønsker å gi dem mer mat. De blir  deretter fanget av heksa, som har planer om å spise dem. Heksa setter Hans i et bur og  forsøker å fete ham opp, og blir Grete som får jobben om å mate ham. Om vi relaterer  eventyret til dets samtid med sult og død, kan heksas ondskap bli tolket som desperasjon og 

egoisme. Pepperkakehuset fungerer som et agn, men også et gode hun ikke ønsker å dele med  barna. I illustrasjonen ser man Hans og Grete som titter opp på heksa idet hun vakler ut av  huset sitt på krykker. Hans har stilt seg foran Grete for å beskytte henne. De har runde kinn og  barnlige trekk som står i sterk kontrast mot heksa. Heksa har et digert glis, en enda større nese  og merkelige proporsjoner. I eventyret skildres det at heksa har røde øyne og svært dårlig syn,  men hun har dyriske sanser og kan lukte når mennesker nærmer seg. Hun skildres på ingen  måter som et menneske. Slik som Ulven til Crane har Rackham her avbildet heksa i en slags  komisk form med svært dyriske trekk. 

Vi kan se et tydelig skille mellom antagonister og protagonister i eventyr, spesielt når det er  barnekarakterer med i fortellingen. Hvordan «dyrekarakterer» blir skildret eventyr, er ikke i  en direkte forstand er ulver og rever. Det er deres onde gjerninger og intensjoner som  sammenliknes med en nærmest dyrisk adferd. Vi har også sett hvordan disse eventyrene var  ment som satire i sin tid, hvor spesifikke personer eller folkegrupper ble kritisert. Å være  «som et dyr» er sjelden et kompliment, og det brukes gjerne om usiviliserte mennesker. På  samme måte har Walter Crane og Arthur Rackham gjennom sine illustrasjoner gjort det svært  tydelig for barn hvem man skal passe seg for.




 
Previous
Previous

Havfruens visuelle aktualitet