Den nye Astrup Fearnley utstillingen er like aktuell som den er engasjerende! 

 

Foto: Christian Øen

Astrup Fearnley inviterer til en hyperaktuell samtale om informasjon. Gjennom museets lokaler utfolder det seg et bredt spenn av kunstverk, der du blant annet kan koble deg på nettverkssystemer eller tekste med malerier! 

Når hverdagen består av et kontinuerlig påfyll av informasjon, styrt av algoritmer og kapital, og tilpasset akkurat deg, blir måten vi konfronterer denne informasjon på særdeles viktig for tiden vi lever i. I INFORMATION (TODAY) inviteres publikum til en samtale om dagens spredning og forvaltning av informasjon. 

INFORMATION (TODAY) er en hyllest til gruppeutstillingen INFORMATION fra 1970 som ble vist på Museum of Modern Art i New York. INFORMATION, kurert av Kynaston L. McShine utfordret en gruppe kunstnere til angripe den pressende informasjonsstrømmen i det som på den tiden ble kalt informasjonens tidsalder. Nesten 50 år senere samler kurator Elena Filipovic en ny generasjon med internasjonale kunstnere, til en samtale om deres forhold til informasjon. INFORMATION (TODAY) tar for seg flere aktuelle temaer, og viser også til den enorme utviklingen innen informasjon de siste 50 årene. 

Laura Owens, Untitled [SMS-+41-79-807-86-92], 2021 - 2022. ©Laura Owens

Gruppeutstillingen byr på et mangfold av kunstmedier som spenner fra performence art og video, til malerier og installasjoner. Noen arbeider tar opp fortiden mens andre griper tak i nåtiden eller retter nesen mot en tid i møte. I Laura Owens selvtekstende piksel malerier ser vi en tydelig kobling til dagens virtuelle informasjonstjenester som Siri og Alexa. Her kan man tekste maleriene via et nummer kunstneren har gjemt i motivet. Dermed kan man få informasjon av samme «kvalitet» som andre virtuelle assistenter. 

Videre inn i lokalet har kunstnere som Nora Turato og Simon Denny tatt tak i kapitalismens jernhånd. Dette gjør Turato ved å peke mot de kommersielle kreftene gjennom sitt fargesterke veggmaleri med slagordet «Explore heaven now». Verket er en kritikk av det materialistiske konsumersamfunnet, der selskaper bruker gatekunst som et kunstnerisk alibi for å presse reklame inn i hverdagen vår.  

Dennys kommentar på det kapitalistiske samfunnet er mer systemkritikk. Han har laget to replikaer av Patagonia soveposer prydet med Margaret Thatchers skjerf, og stappet dem fulle av brukte klær funnet rundt Silicon Valley. I et noe søkt forsøk, kobler verket de Patagonia-prydete mangemilliardærene i Silicon Valley, med den tidligere britiske statsministerens nyliberale politikk, for å belyse de materielle og økonomiske kreftene som styrer den teknologiske utviklingen. 

Simon Denny, Remainder 1, 2019. Foto: Nick Ash

Foto: Christian Øen

I forgrunnen: Marguerite Humeau, Riddles (Jaws), 2017-2021. I bakgrunnen: Nora Turato, explore heaven now, 2022. Foto: Christian Øen

Alejandro Cesarco, New York Public Library Picture Collection (Subject Headings - Cross Reference), 2018. Foto: Miriam Elise Arstad

Lengre inn i lokalet finner vi blant annet fotografier av åpne bibliotekpermer av kunstneren Alejandro Cesarco. Dette verket gjør en litt mindre åpenbar tolkning av tematikken. Likevel oppfatter jeg at i all sin simpelhet favner arbeidet til Cesarco en del av utstillingens tema om hvordan informasjon forvaltes og kategoriseres, og belyser hvilke kriterier som egentlig ligger til grunn for at de treffene vi får når vi gjør et internettsøk. 

Alt i alt er ikke utstillingen bare spennende og engasjerende å vandre gjennom, men setter også i gang en samtale vi bør snakke mer om. Det er på ingen måte hva en forventer av en utstilling som tar for seg kryptovaluta, algoritmer, nettverkssystemer og kunstig intelligens. Likevel gjenspeiler utstillingen på mange måter hvordan dagens samfunn forvalter informasjon. Det blir tydelig at informasjon i dag kommuniseres best gjennom kortfattede, fargesterke og engasjerende uttrykk, da ny informasjon presses på oss hele tiden. Utstillingen har virkelig fanget essensen av dagens informasjonskanaler, i en mangfoldig men helhetlig kraft. 

Utstillingen kommer også med et kompendium med de tekstene og kildene som har inspirert kunstnerne gjennom arbeidsprosessen. Ved å tilby publikum informasjonen som ligger til grunne for verkene man nettopp har sett, spiller utstillingen på det faktum at informasjon er et kontinuerlig påfyll i vår hverdag...selv når vi ikke tenker over det. 

 
Previous
Previous

Viktige øyeblikk og sterke følelser

Next
Next

Urin og opprør