Anja Bing Vangsnes's "Unfaithful": Noe kjent og kjærlig, eller forlokkende og truende.

 

Anja Bing Vangsnes, Unfaithful, 2021. Billedvev, ull og lin, 39 x 52 cm. Lisens: Bruk i media. Foto av Vegard Kleven. Opphavrett Norske Billedkunstnere

Da jeg besøkte Høstutstillingen 2022, stoppet jeg opp med verket Unfaithful, av Anja Bing Vangsnes. Motivet er ikke stort, 39 x 52 cm og viser oss en liggende kvinne sammen med en sort og hvit katt. Kun halve hodet til kvinnen er synlig, og domineres av fyldige, rosa lepper. Det ene brystet hennes er eksponert, mens resten av overkroppen er tildekket av et grønt teppe. Katten ligger på magen til damen, og de grønne, gjennomtrengende øynene dens stirrer ut mot oss som betrakter, og skaper et blikkfang. Bakgrunnen i motivet er flat, bestående av blå- og bruntoner.

Da jeg begynte å studere Vangsnes verk mer møysommelig, innså jeg at verket vekker kraftige assosiasjon til det kjente maleriet Olympia, malt av Edouard Manet i 1863. Manets motiv viser oss og en naken kvinne, liggende på en seng, blikket hennes er rettet mot oss. Bak sengen står en melaninrik kvinne med en stor bukett i armene, og ved foten av sengen en sort katt som skyter rygg, også dens blikk er rettet mot oss. Det er mye litteratur skrevet om Manets bilde, og det ofte blir sammenlignet med Titians Venus of Urbino fra 1538. Katten i Manets bilde står i kontrast til hunden i Titans bilde. En hund har tradisjonelt sett blitt sett på som et symbol for trofasthet, og i Titians maleri henspeiler hunden kvinnens trofasthet. Manet snur dette på hodet, og katten i Olympia er heller et symbol på det seksuelle og promiskuøse ettersom kvinnen i Manets maleri er en sex arbeider.

Edouard Manet, Olympia, 1863. Olje på lerret, 130,5cm x 191,0 cm. Paris: Musee d’Orsay. Lisens: Falt i det fri (Public domain) Hentet fra: https://snl.no/%C3%89douard_Manet

Om en så tar en titt på tittelen til Vangsnes motiv, Unfaithful, vekker denne interesante paralleller til Manets og Titians malerier. Jeg spør meg selv hva er det tittelen refererer til i motivet? Den vekker seksuelle konnotasjoner i oss som betrakter, men vi er ikke sikker på hvem eller hva tittelen refererer til. Er det kvinnen, er det katten, er det noe utenforstående, eller oss som betrakter den referer til?

Om en tar i betraktning tittelen, Unfaithful, og tillegger Vangsnes katt de samme assosiasjonene som Manets katt har, så kan kattens tilstedeværelse hentyde til noe sensuelt og forførende, og derfor også ‘unfaithful.’ Denne tolkningen av symbolikken overføres da også til kvinnen i den form av at hun er redusert til et objekt. Hun er skjøvet til siden, anonymisiert og passiv. Vi ser ikke øynene hennes, kun de fyldige, rosa leppene og hennes eksponerte bryst. Katten er den aktive figuren i Vangsnes motiv, og det er dens blikk som møter vårt. Kattens poter strekker seg fremover, nærmest som om den kommer til å dra pleddet nedover, for så å eksponere sin eier ytterligere. Er dette et tillitsbrudd mellom katten og kvinnen? Eller kan denne ative rollen til katten bli tolket som en konfrontasjon av vår voyeurisme som betraktere, i det vi observerer et intimt øyeblikk i en privat sfære?

Titian, Venus of Urbino, 1538. Olje på lerret, 119 x 165 cm. Firenze: Galleria degli Uffizi. Hentet fra: https://library.artstor.org/#/asset/SCALA_ARCHIVES_1031314662

Det private er nemlig noe kunstneren selv sier at hun ofte bruker som virkemiddel i egen kunst. Hun viser det private på en allmenngyldig og sårbar måte, som man kun finner innen husets fire vegger. Dette bærer Vangsnes motiv preg av. Katten ligger avslappet på eierens bryst, noe som gir hentydninger til den kjente, avslappede atmosfæren mange kan gjenkjenne fra egne hjem.

Symbolismen i Vangsnes verk er tvetydig. Den åpner opp for forskjellige tolkninger, og inviterer betrakteren til å bruke egne erfaringer og opplevelser i møtet med verket. For meg ble jeg stående i en spagat mellom å se på katten som et symbol på det kjente og hjemmekjær, en situasjon jeg kunne plassert meg selv i. Og på den andre siden, katten som et symbol på noe sensuelt og forlokkende som kan få fatale konsekvenser.

 
Previous
Previous

Tiffany og “favrile” – glassmaleri eller et maleri i glass?

Next
Next

Animation: Body and mind