UKE 33: Blåmandag
Illustrasjon av Mari Lorentzen
Jorda er brun, grønn og sort. Havet og himmelen derimot synes blått. Og mens pigmenter fra jord og mineraler kan hentes opp, bearbeides og utnyttes i kunstnerisk øyemed er det verre med blåfargen. Verken havet eller himmelen er virkelig blått. Vi kan ikke gå ut i vannet, hente ut eksemplarer av det blå og knuse det til pigmenter vi kan påføre lerretet. Ultramarin, for eksempel, var i tidligmoderne tid mer verdt enn gull på grunn av den sjeldne forekomsten av lapis lazuli i Afghanistans berggrunn. Derfor kom fargen til å betegne guddommelighet og kongelighet. Med oppdagelsen av andre typer blå fikk fargen derimot større utbredelse, og fargen kan i dag symbolisere alt fra melankoli og depresjon til fred, frihet og åndelighet.
Kunstner: Pablo Picasso (1881–1973), verk fra den blå perioden (1901–1904)
Verkene i Picassos prøyssiskblå periode er et eksempel på blåfargens komplekse symbolikk. I kalde toner av blått og grønt maler Picasso fattige og syke, men i fargene hviler også det hellige og intellektuelle: her blandes det dagligdagse med religiøs ikonografi, som i fremstillingen av visitasjonsscenen. Bildet minner oss også på fargens tradisjonelle tilknytning til Jesu mor.
Picassos blå selvportrett fra 1901 fremviser også hvordan den blå perioden passer godt inn i samtidas bilde av den moderne kunstner som misforstått og utenfor samfunnet. Det melankolske grunnpreg forsterker ytterligere denne pessimistiske, selvforherligende mytedannelsen.
Bok: Maggie Nelson, I blått (2009)
I blått er satt sammen av 240 kortere bemerkninger, historier, grublerier og assosiasjoner over livets opp-, men helst nedturer. Disse tekstbitene, varierende i lengde, spenner over temaer fra funksjonshemming og Marguerite Duras til sex og Warhol, men knyttes sammen av en usynlig tråd hvis farge er blå. I Nelsons penn fjerner fargene seg mer fra fastlagte kulturelle og symbolske betydninger og danner i stedet utgangsposisjoner for nye tankesprang og assosiasjoner. Boka river leseren med seg – noen ganger lettbeint, andre ganger smertende. Her har jeget ved sin samling av blå gjenstander og bittersøte elskovsberetninger anrettet et vakkert bord av anekdoter, sitater, lengsel og lys.
Film: BBC History of Art in Three Colours, Episode 2: Blå
I denne miniserien på tre deler tar BBCs mann oss med på en reise gjennom historien til gull, hvitt og blått. Den blå episoden begynner ved Venezias kyst og ender i verdensrommet, men på reisen er vi innom noen av kunsthistoriens største skatter, som Giottos utsmykninger i Arena-kapellet, Titians Pesaro Madonna og Edvard Munchs blå elskere ved vinduet. Filmen vier dessuten også mye tid til Picassos blå periode, og ikke minst den kanskje blåeste av dem alle, Yves Klein.