Farge og varme: «Body on Body» av Emma Hasselblad

Photo by Simone Mimuli

Photo by Simone Mimuli

 

I utstillingen “Body on Body” kan du se de nærmest kaleidoskopiske lappverkene av farger og teksturer i skulpturene til kunstner Emma Hasselblad. PARAGONEs skribenter, Aleksandra og Malthe, tok turen innom Galleri Neuf denne uka.

Tirsdag 8. oktober åpnet utstillingen «Body On Body» av Emma Hasselblad på Galleri Neuf. I utstillingen er det hengt opp figurer som består av strikkede tekstiler i lag oppå hverandre, og strikkede posters. Kunsten presenterer forholdet mellom kropp og klær; deres funksjoner hver for seg og mot hverandre, som Hasselblad sa til meg. Enkelt sagt var gallerisalen pyntet med strikkede skulpturer av ull i alle tenkelige regnbuens farger.

Da jeg først gikk inn i salen og så skulpturene opplevde jeg at rommet var fylt av lys og kos. Inntrykket kom fra de strikkede plaggene, og er noe man kanskje trenger om høsten for å kjempe mot sesongens melankoli og bygatenes farvemangel.

Men samtidig virket det som om en gjeng med kjerringer hadde gått bananas i nabolagets strikkebutikk. Kombinasjonen av tekstilene, som av og til hadde fargede flekker som lignet gensere noen av oss elsket på barneskolen på 90-tallet, skaper inntrykk av en fargeeksplosjon og galskap. (Kjære COS, Isabel Marant-designere og ikke minst Olsen-søstrene: her er det dessverre ikke noe for dere å se på, så vær så snill - fortsett til å gå dit dere skulle!). Derfor er utstillingen kanskje ikke topp for de som er fans av minimalisme og pastellfarger.

I utstillingsteksten står det at kunstneren ønsker å vise at genseren kan inneholde historier, hemmeligheter, emosjoner og minner om kroppene som har vært gjemt i dem. Dette er et interessant poeng, og mine påfølgende filosofiske tanker om livet distraherer meg fra fargeraseriet, i en kort stund. Selv om Hasselblads konsept er dypt og intellektuelt, er produktet et overflatepreget spraglete tre-dimensjonalt eksperiment. Man er nødt til å utforske sammenflettingen av ullstrikk og polyester fra nært og fjernt, høyt og lavt. På denne måten kan man oppleve det mesterlige håndverket i hver av skulpturene. 




Photo by Simone Mimuli

Photo by Simone Mimuli

Hasselblads utdannelse fra den svenske høyskolen for design og håndverk (HDK) og Esmod Berlin skinner igjennom i det nærmest kaleidoskopiske lappverkene av farger og teksturer som hver av skulpturene i «Body on Body» består av. Men de sterke, litt barnslige fargene og teksturene blir i overkant sprakende for slitne, bleke høstfjes. Jeg, personlig, ville aldri tatt en av genserne på meg hvis det hadde vært mulig. Så mine emosjoner og hemmeligheter kommer nok skulpturene aldri til å kjenne.

Men, altså, våre smaker er forskjellige, slik som folk også er. Og, som Emmanuel Kant kanskje ville sagt i dette tilfellet: hvis du synes at en ting er skjønn – da er den det, uansett hva alle andre mener. Dette er jeg absolutt enig i, og derfor anbefaler jeg alle fans av strikkeplagg og/eller komboer av sterke farver og gå og se Hasselblads utstilling på Galleri Neuf fra 8. til 13.oktober. 

 
Previous
Previous

Det store dada-monsteret på Høvikodden

Next
Next

Apsismosaikken i S. Agnes-basilikaen og nærværet av det guddommelige