En flott markering av slutten og en start på nye begynnelser

 
Bonanzaza – Exit Akershus Kunstsenter, installasjonsfoto. Foto: Tor Simen Ulstein / Akershus Kunstsenter.

Bonanzaza – Exit Akershus Kunstsenter, installasjonsfoto. Foto: Tor Simen Ulstein / Akershus Kunstsenter.

Utstillingen  BONANZAZA – Exit Akershus Kunstsenter! forteller gjennom kunsten om alle opplevelsene som har funnet sted i Storgata 4, og er en god avslutning på Akershus Kunstsenters opphold i bygget.

I den gamle Lærerboligen i Lillestrøm finner vi et galleri på flyttefot. Akershus Kunstsenter, som har holdt til i bygget i 22 år, bytter både navn og lokaler når de i januar flytter til nytt bygg under navnet Nitja senter for samtidskunst. Utstillingen BONANZAZA – Exit Akershus Kunstsenter!, som oppsummerer alle årene i bygget, blir derfor siste mulighet for å oppleve kunstsenteret i gammel drakt.

AKS_Bonanzaza_WebRes_42.jpg

Bonanzaza – Exit Akershus Kunstsenter, installasjonsfoto. Foto: Tor Simen Ulstein / Akershus Kunstsenter.

Konseptet bak denne utstillingen, kuratert av Monica Holmen, begynte med en idé om å vise alle kunstnere som hadde stilt ut i Lærerboligen. Utvalget ble avgrenset til 44 kunstnere fra de siste ti årene, og med dette følger et stort hav av kunstneriske uttrykk. I BONANZAZA finner vi alt fra Janicke Schønnings naturformede malerier til Prins Prebens tegninger og Christian Blandhoels modifiserte kosebamser. De fleste kunstverkene er hentet fra de originale utstillingene, men blant annet Olve Sande, Kjell Varvin og Frode Markhus har bidratt med nye kunstverk for anledningen (sistnevnte stiller med et verk kalt Covid 19). 

For et øye som lett prøver å finne koblinger mellom utstilte verk, kan dette by på utfordringer når den eneste koblingen er at de alle har blitt utstilt ved kunstsenteret. Den store variasjonen gjør at man i enkelte rom finner nokså kontrasterende kombinasjoner. For eksempel er  Shwan Dler Qaradakis historier om flukten fra krig plassert rett ved en fargerik skulptur av et øye skapt av Sara Korshøj Christensens. I andre rom finner man arbeider som fungerer sammen fargemessig, og kanskje også tematisk. Disse kombinasjonene skyldes et nokså kreativt grep: så langt det er mulig er alle verkene stilt ut der de opprinnelig sto. Med bevissthet om dette leter man ikke kun etter egne tolkninger, samt tolkninger om hva kunstnerne selv har ønsket å formidle, men også om hva verkene kan fortelle oss om utstillingene som har funnet sted. Arbeidene og deres plassering fungerer som fragmenter fra fortiden, som har forblitt i galleriet for å fortelle oss hva som har foregått i bygget. 

Bonanzaza – Exit Akershus Kunstsenter, installasjonsfoto. Foto: Tor Simen Ulstein / Akershus Kunstsenter.

Bonanzaza – Exit Akershus Kunstsenter, installasjonsfoto. Foto: Tor Simen Ulstein / Akershus Kunstsenter.

BONANZAZA blir for de nye besøkende, som undertegnede, en vandring gjennom kunstsenterets historie. Verkene taler for seg selv, og gir smakebiter på tidligere utstillinger man ønsker at man kunne ha opplevd i sin helhet. Dette forsterkes av en vegg med bilder i andre etasje, som viser installasjoner som hadde vært umulig å gjenskape på så kort tid. For de som har besøkt galleriet tidligere og faktisk opplevd disse utstillingene, kan denne utstillingen friske opp i gamle minner og opplevelser man har hatt ved senteret. Akkurat som ordet «bonanza» betyr gode tider, er BONANZAZA en hyllest til disse tidene og alle kunstnere, ansatte og besøkende som har gjort tidene mulig.

Utstillingen BONANZAZA – Exit Akershus Kunstsenter! holder åpent fra 13.06-30.08, og den siste dagen blir det avskjedsfest, markering og slipp av en publikasjon som oppsummerer flere av kunstsenterets mønstringer og prosjekter.  

 
 
Previous
Previous

...Men norsk møbelproduksjon var ikke død

Next
Next

Et heftig utstillingsprosjekt