Mellom Rom - en overgangsfase i ung alder

 

Overgangsfaser er et tidsrom vi alle opplever opp til flere ganger i løpet av livet, og hver enkelt av oss vil oppleve den forskjellig. Ung eller gammel. Det er en egenerfaring som kan komme til uttrykk gjennom kunsten. I denne omgang i fotokunsten.

Anna Rogneby - Just Trying to (Out)fit In. Henie Onstad Kunstsenter - Mellom Rom, 2020.

Anna Rogneby - Just Trying to (Out)fit In. Henie Onstad Kunstsenter - Mellom Rom, 2020.

Turen i dag går til Høvikodden og Henie Onstad Kunstsenter, hvor en ny fotoutstilling skal betraktes. Utenfor merkes det at sola presser ut den siste varmen, før høsten setter i gang for fullt. Men jeg skal ikke være ute, nei, jeg skal ned i kunstsenterets bibliotek, som nå er transformert til et midlertidig galleri og utstillingsrom.

Ned spiraltrappen og til venstre finner vi utstillingen Mellom Rom. En fotoutstilling av syv ulike unge fotografer. De er en del av et mentorprogram som ble etablert i 2019 som har fått navnet Unge fotografer og som er en del av Henie Onstads langsiktige satsning på fotografi. Programmet retter seg mot ungdom i alderen 16–19 år som ønsker å gå i dybden av fotografiets verden, og gir dem en mulighet til å lære om fotografiet som et visuelt, kunstnerisk medium. Unge fotografer gir de unge en mulighet til å møte andre med samme interesse, men også til å danne et grunnlag for videre studier innenfor feltet. På en måte kan man vel si at dette er fotografenes avgangsutstilling etter et ettårig mentorprogram ved Henie Onstad. Disse syv er det første kullet, og allerede har kunstsenteret rekruttert kull nummer to.

Nede i utstillingslokalet henger en rekke motiver på veggene. Fotografier i farger og sort-hvitt, kollasjer satt sammen av bilder fra magasiner, bøker med en dadaistisk tilnærming og fotografier tatt både digitalt og analogt. De ulike uttrykkene viser til et spenn i det fotografiske uttrykket. Hver fotograf har fått veggplass til å boltre seg på, og antall fotografier varierer fra kunstner til kunstner. Å skille mellom den enkelte fotograf er ikke komplisert, for som beskuer kan man tydelig se deres selvstendige stil.

Mellom Rom - Henie Onstad Kunstsenter 2020.

Mellom Rom - Henie Onstad Kunstsenter 2020.

Martin Hofseth - Snøblind. Henie Onstad Kunstsenter - Mellom Rom, 2020.

Martin Hofseth - Snøblind. Henie Onstad Kunstsenter - Mellom Rom, 2020.

Det er gledelig å oppleve hvert enkelt unge sinn og deres selvstendige tolkning av utstillingens tematikk. Utstillingens røde tråd blir selv beskrevet av fotografene som en overgangsfase, som igjen gjenspeiler utstillingens tittel Mellom Rom. I denne sammenheng viser fotografene til egen tolkning av denne spesifikke, men nokså vage fasen. Dette kan være enten den fasen hvor man flytter fra et hus til en leilighet, eller en spesifikk årstid, eller den tiden hvor man har et behov for å skille seg ut fra mengden og forme sin egen identitet.

Fotografiene som henger på veggene minner meg om noe jeg har sett før. Enkle, nære utsnitt som begrenser følelsen av rom og sted. Hippe, fargerike bilder av tekstil og interiør. Dokumentariske tilnærminger til livssituasjoner, eller levende sort-hvitt-bilder av mennesker og natur. Portretter som manipuleres. Men selv om det kanskje ikke er så nyskapende stilmessig, betyr det ikke at det ikke er verdt å se. Variasjonen i de fotografiske verkene gjenspeiler de unge menneskene bak dem, de avslører hvordan de selv opplever verden rundt dem, hvilket gjør utstillingen spennende å oppleve selv for utenforstående.

 

Mellom Rom har utstillingsåpning 04.09.20 på Henie Onstad Kunstsenter.

 
Previous
Previous

En tegnet virkelighet

Next
Next

Akademia og fantasy art. Intervju med Sandra Winther