Krig, tro og vitenskap
Audun Jansen Haga
Bird´s Eye
01.10.22- 30.10.22 Trafo Kunsthall
I Vestibylen i Trafo kunsthall vises Audun Jansens Hagas utstilling «Bird´s Eye». Utstillingens fysiske dimensjoner er relativt liten, men rommer en verden av store temaer som krig, tro, vitenskap, historie og manndom. Utstillingen består av 33 verker i steingods som utgjør en episk helhet. Det er skulpturer av rovfugler, som ugle og ørn, todimensjonale bilder og skulpturer av våpen. Utstillingen er symboltung og det er gjennom å kunne tolke symbolene det episke vokser seg stort, skaper en tankesfære som er høyaktuell i dag med tanke på krig nær oss, samt et idémangfold her i Norden- til tross for at kunstneren i sitt skapende går tilbake til egen barndom. Utformingen er konkret og grov, og verkene er laget av naturmaterialer og eksperimentelle brenningsteknikker. Utstillingen taler om vesterlandsk nåtid så vel som dens historie.
Jeg kommer å tenke på det verdensbildet som vokste frem i søreuropa med det kristne romerriket omtrent 200 år etter Kristi fødsel; et kjemisk verdensbilde, der tingene hang sammen- i motsetning til det mekaniske verdensbildet – der tingene er selvforsynte- som rådde under antikken i Hellas. Det kjemiske verdensbildet, mener jeg å spore i skulpturer med fuglekropp men med menneskelignende ansikter. Verket «Tre hoder» består av tre hoder, det første ligner et mannshode, det midterste en hybrid mellom et manns- og et ørnehode, og det tredje et ørnehode. Apropos dette; jeg husker en bok som min mor har, som viser menneskeansikter som ligner på forskjellige dyr – deres særpregede utseende skulle visstnok også ha en personlighet som var forbundet med utseendet. Dette omhandler sannsynligvis tro, ganske sikkert overtro - til tross for dette leser jeg ikke «Bird´s Eye» som en overtroisk utstilling, men heller- som nevnt – en utstilling som kan spores til et verdensbilde der ting henger sammen.
En ugle henger opp ned og sammen med kamphaner, i form av rovfugler i kamp, kan dette leses som at kunnskapen - som uglen symboliserer, får vike til ren og skjær kraft. Vitenskapen er dog ikke fortapt i dette scenario, bilder av planeter med en grid over seg, og matematiske utregninger er tilstede.
Utstillingens største skulptur forestiller en type artilleri, den står som en fallos bland krigsfly og helikoptre. En fugl, ikke en rovfugl, har vendt kampscenarioet ryggen, og står alene og skuer ut i luften.
En liggende ørn på gulvet, med spredte vinger gjør seg i et semiotisk system gjeldende som en signified- som et nazisymbol.
At opplevelsen utgjøres av symboler understryker kunstneren selv på en finurlig måte; han bruker tekst som tegn i de ikonfrie verkene «Bird singing» og «Birds shirping». Visse verker bærer preg av eller består av både ikon, index og symbol, da kunstneren har brukt glasur fra brente fuglelik i skulpturene. Jansen Haga samler på døde fugler, noe som kunstnerne Anette Messager og Polly Morgan også gjør, der de sistnevnte bruker sine avdøde med ikke brente objets trouve´s i praksisen. Gjennom å bruke glasur fra brente fuglelik kan verket fremstå som mer autentisk, da ikonet bærer reelle spor av just en fugl.
Jeg finner likhetstrekk mellom verket «Gullfuglen» og Jesus hengende på korset, med hodet til side og to spikere gjennom vingene, alene på en vegg. I motsetning til de andre skulpturene er «Gullfuglen» glasert med gullglasur, og skiller seg dermed ut. På denne måten blir verket opphøyet gjennom lignelsen til Kristus, i tillegg til dets form og tittel.