Iver Jåks - Skaperlysten i sentrum

 

Foto: Tegnerforbundet / Øystein Thorvaldsen

Utstillingen Iver Jåks- Materialfølelse og virkekraft har nå åpnet hos Tegnerforbundet og skal være galleriets siste utstilling for året. Iver Jåks blir ofte beskrevet som en foregangsperson innenfor samisk kunst. Siden 70-tallet har han vært en fremtredende kunstner som jobbet i farvannet mellom samisk- og internasjonal samtidskunst. Det eksperimentelle og eksistensielle har fått like mye plass i hans kunstnerskap. Dette gir kunsten hans en fantastisk kombinasjon av tradisjon og nyskapenhet. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at han er en inspirasjon for mange kunstnere i dag; uansett om det er på bakgrunn av koblinger til det samiske, kunsthåndverk eller filosofien bak kunsten. Jåks har altså satt dype spor, og det er kanskje det denne utstillingen vil få frem.

Bilde av Hedda Krogseth Vikene

Det er en omfattende utstilling med mye arkivmateriale som ligger i monter til beskuelse for besøkende; alt fra dokumenter til skisser. Utstillingen har dermed  mer et museumspreg enn det man er vant å se i et mindre gallerirom. Konseptet virker først og fremst til å gå ut på å vise historien bak hans kunstnerskap. En kan blant annet se et avslagsbrev Jåks har mottatt fra Tegnerforbundet selv. Dette viser til at Jåks ikke alltid har vært inne i varmen hos forbundet som nå stiller han ut.

For et ivrig øye er det spennende å se prosessen og kjenne igjen hans strek og stil i skissene. Tidvis kan man også se likheter på kryss av kunstmedier han har jobbet med i løpet av sin kunstnerkarriere, så kjenner en til Jåks vil en se referanser til annet arbeid gjennom det visuelle preget tegningene har.

Prosess er et nøkkelord i denne utstillingen. Her kommer også duodji inn i bildet. Det er et samisk begrep som henvender seg til arbeidsmetode. I dag er det blitt vanlig og bruke begrepet duodji når det er snakk om samisk kulturuttrykk. Duodjibegrepet har bred betydning som omfatter handling, produkt og aktivitet. Forenklet er duddjot verbformen som betyr å lage eller å skape. Det er viktig å påpeke at forståelsen av duodji endrer seg med forskjellige situasjoner, tider og sammenhenger. Likevel er prosess og menneskelig virke i sentrum av begrepet.  

Foto: Tegnerforbundet / Øystein Thorvaldsen

Det er en utstilling verdt å få med seg om man allerede kjenner til Jåks kunst, men det kan være vanskelig å gripe noe håndfast om dette er det første en ser av kunstneren. Om en er spesielt interessert i prosess er dette også noe å få med seg, men om man helst vil betrakte ferdige kunstverk er det ikke like mye å hente. Konseptet er gjennomført, men som noen som liker Jåks arbeider hadde det vært ekstra spennende å se mer av hans ferdige verk. Jåks var en detaljorientert og spennende tegner som kunne utfordre blikket, så jeg savnet noe mer enn skisser lagt frem som arkivmateriale. En tegning hengt opp på veggen hadde ikke skadet. Uansett har Tegnerforbundet ønsket – og klart – å vise et dypdykk inn i prosess, materialer, og skapelysten.

Og samisk kunst i Oslo er alltid et godt syn.





 
Previous
Previous

LAURE PROUVOST. ABOVE FRONT TEARS OUI FLOAT

Next
Next

I symbiose med Alby og en sanselig opprinnelse