I symbiose med Alby og en sanselig opprinnelse

 

Petrine Vinje, CSS2022/01 Vessel (Artic Ice), Solid Surface kompositt (Corian, DuPont™), aluminiumsprofiler, soldet jord fra Follobaneutgravningen i Gamle Oslo), 2022. 230x208x150 cm. Foto: Privat

Petrine Vinje, Minni (Mint Ice). (Solid Surface kompositt (Corian, DuPont™), aluminium, stål), 2022. Varierende størrelser. Foto: Privat

Forskning og nærmiljø inntar de klassiske rommene på Galleri F15 denne høsten, når Petrine Vinje og Jakob Oredsson presenterer utstillingene «Surfacing Solids» og «Symbiotiske Fortellinger».


«Symbiotiske Fortellinger» (Alby Alltid Allerede) er en del av det kunstneriske forskningsprosjektet til Oredsson, hvor han utfordrer ideen om scenografi. Oredsson har i denne sammenheng tilbrakt en lenger periode på Alby som en del av prosjektet. Oredsson har søkt etter kontekstualiserende opprinnelser til Albys stadig skiftende miljø – bevegelser fra menneskelig aktivitet, men også de endringer fra naturen. I en kapsel av temporalitet presenterer Oredsson en utstilling med gjenstander som allerede var på Alby, som har endt opp her og blitt igjen, og som senere kanskje vil forsvinne igjen. 

Jakob Oredsson, Alby Always Appears (Window Weave), med deler av It Remains (Past Palette), 2022. Foto: Privat

I «Surfacing Solids» binder Petrine Vinje en lang, men spennende, parallell mellom semiotikken av materialer, nettopp til det immaterielle og mennesket. Vinje går i dybden i denne utstillingen, til en opprinnelse og en sanselig opplevelse. En blyamulett – et førmoderne museumsobjekt fra nordisk middelalder – blir formidlet gjennom en rekke skulpturer og en videoinstallasjon. Selve utstillingen er et resultat av Vinjes forskningsprosjekt, som doktorgradsstipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor hun undersøker kulturelle minner og skulpturelle arbeid i relasjon til det menneskelige, teknologi og samfunn. Dette er et pågående kunstnerisk forskningsprosjekt. 


Galleriet på Jeløya har denne høsten trukket en dyp pust og dratt med seg nærområdet inn gjennom veggene. I første etasje inviterer Oredssons til et landskap av gjenstander og lys. På gulvene er det plassert drivved, stener, fjæringer, en sandal og en titalls andre skatter som Oredsson har funnet rundt på øya. Flere av gjenstandene er malt i duse pasteller, som skal være hentet fra galleriets tidligere veggfarger. Mest iøynefallende er åtte LED-skjermer som er plassert horisontalt på gulvet, og på de parallelle veggene vertikalt med vinduene. Disse skjermene skal speile og imitere vinduene på bygget, og i skjermene på gulvet vises fotografier av disse gjenstandene. På skjermene er noen av disse objektene komponert og de står i sterk kontrast mot det teknologiske og moderne LED-lyset. De større gjenstandene på gulvet er plassert på et vis som gir meg en dekonstruert assosiasjon til landskapet på Jeløya som jeg selv er godt kjent med. Det er et forfriskende møte med rommene, og å kunne vandre forsiktig mellom stammer og stener. 

Direktøren ved Galleri F15, Dag Aak Sveinar, poengterer hvordan akser spiller en viktig rolle i Oredssons utstilling og hvordan vinduene er spesielt i fokus. I rommet til høyre har Oredsson skåret ut et stort rektangel fra veggen, nettopp der det største vinduet var på bygget før, og plassert denne på den speilende veggen i det venstre rommet. Sveinar forteller om hvordan vinduene er viktige for bygget ettersom de viser naturen utenfor, og skaper en akse i seg selv. Det gjenmurte vinduet pleide å vise ut mot en heftigere natur enn utsikten mot Oslofjorden som man møter der i dag. 

Jakob Oredsson, Alby Always Appears (Window Weave), med deler av It Remains (Past Palette), 2022. Foto: Privat

Petrine Vinje, Ship of the Heart (Glacier White), (Solid Surface kompositt (Corian, DuPont™), Valchromat kompositt, kitt, gips, marmorstøv, aluminium, stål), 2022. Foto: Privat

I andre etasje har Vinje installert en kunstopplevelse med assosiasjoner til high-tech gjenstander, forhistoriske elementer og vitenskapelige forskningsmetoder. I det sentrerte rommet står fire skulpturer, formet med utgangspunkt i en sylinder. I vuggen av strukturene ligger det hauger med soldet jord fra arkeologiske utgravninger i Gamle Oslo – dette i sammenheng med den pågående omleggingen av Follobanen. 

I videoinstallasjonen i det høyre rommet følger vi en konservator fra Kulturhistorisk Museum (Universitetet i Oslo) på reisen til det sveitsiske forskningsinstituttet, Paul Scherrer Institute. Med seg har hun fire objekter fra middelalderen, funnet i arkeologiske utgravningen i norsk jord. 

Langs veggene i hele etasjen løper en konstruksjon av aluminium og kompositt, som en armering eller et skjelett, gjennom hele Vinjes utstilling. I det siste rommet er skulpturene som et ekko av vegg-konstruksjonen, og forener Vinjes teknologiske skulpturer med det organiske og det menneskelige.  

Jakob Oredsson, Artificial Window (Wild View), 2022. Foto: Privat

Jakob Oredsson, utsnitt av Alby Always Appears (Window Weave), 2022. Foto: Privat

Natur og kultur, høyteknologiske arkiver og amuletter fra en svunnen tid – det er store kontraster som skildres og bearbeides i utstillingsrommene hos Galleri F15. Dette er ikke bare en interessant utstilling i et kunstnerisk aspekt, men her er også spesielt tankevekkende verk. Kan det til og med gi oss annet syn på mennesker i historiske kontekster? 

Jeg reiser hjem med tanker om bevaring og temporalitet i kunstens elementer. Enda en utstilling på Alby jeg virkelig anbefaler et besøk. 


Utstillingene står i galleriet fra 22. oktober 2022, til 22. januar 2023 på Jeløya i Moss.



Referanser:

https://gallerif15.no/exhibitions_f15/jakob-oredsson-symbiotiske-fortellinger/ [Hentet: 04.11.22]

https://gallerif15.no/exhibitions_f15/petrine-vinje/ [Hentet: 04.11.22]

Flere utdypninger av kunstverkene finnes i verksbeskrivelsene på galleriet.






 
Previous
Previous

Iver Jåks - Skaperlysten i sentrum

Next
Next

Investerer du i kunst?