Anmeldelse Høstutstillingen 2022

Anne Margrete Bergh, Norske Billedkunstnere (Bilde tatt av Vegard Kleven)

Lørdagen 10.september kl 11 ble dørene åpnet til årets Høstutstilling i Kunstnernes Hus. Salene ble fylt med flere nysgjerrige besøkende på forskjellig alder som nøt kunsten. Noen sto forbauset foran en installasjon, mens andre lo av noen korte filmer a-la art-house, som handlet om forskjellige livssituasjoner eller om hverdagen til tilfeldige mennesker. I år ble det ganske tydeliggjort av Juryen at man valgte ut kunstverkene som inviterer tilskuerne til å reflektere over viktige sosiale, politiske og globale miljøproblemer. Det som er fint er at med hjelp av forskjellige kunstneriske virkemidler, klarte kunstnerne å formidle disse problemene gjennom sine verk allegorisk og i det ikke direkte, men likevel tydelig nok.

I 1.etasjen var det utstilt diverse skulpturer og installasjoner laget av alt mulig og utført i lekre ekspressive farger. Man kan tydelig observere i verkene at kunstnerne lot sin sans for humor og ironi blomstre. I 2.etasje finner man malerier, installasjoner og korte videoer med noen tydelige politiske budskap, som kan få seerne til å reflektere over den politiske situasjonen i Europa, visse sosiale problemer i Vesten, og likestillings tematikk i samfunnet.

Man kan tydelig spore de aktuelle diskursene i samfunnet ang. det politiske livet, når man f.eks. ser på Lena Trydals «Teaparty» motiv fra 2020. Marius Wangs treverk «United States of Reality» som minner oss om amerikanerne som ulovlig stormet Kapitolium i Washington i januar 2021, inviterer oss gjennom sitt allegoriske formspråk til å reflektere over hvordan propaganda i medier kan lett erstatte virkeligheten med fiksjon, også under demokratiet. Mens Ingerid Jordals digitale fotografi «She Hunts» 2017 viser oss en kvinnelig jeger, og med dette løfter opp spørsmål som handler om kvinnelig identitet. Miljøproblematikken ble løftet opp på en fin måte i den korte filmen «VIEW» 2021 av Odveig Klyve som viser et stort cruiseskip kommende inn i den lille havna i Stavanger. Her handler budskapet om hvordan mennesker og naturen blir påvirket av global teknologi brukt til å bygge enorme konstruksjoner.

Lena Tyrdal, The Tea Party, Norske Billedkunstnere (Bilde tatt av Vegard Kleven)

Ingerid Jordal, She Hunts 1, Norske Billedkunstnere (Bilde tatt av Vegard Kleven)

Bortsett fra de globale problemene som ble illustrert av enkelte kunstverk kunne man også se noen som handlet om hverdagen til helt vanlige folk uten noen globale sosiale eller politiske kontekster. Filmen «Brødrene i Skog» 2022 av Øyvind Elvsborg handler om gamle Olaf som nylig har mistet tvillingen sin, Sven, og om hvordan han får leve med lengselen og sorgen sin for broren i hverdagen. Mens performans av Eli H. Eines «Spill for meg pappas hjerte så jeg kan høre det» 2022 formidler med bruk av musikk, pulsen til kunstnerens far, som hun klarte å transkribere til musikk slik at man kunne lytte til det, selv om faren døde i 1966, da Eli kun var ett år gammel. Men i sin performance deler kunstneren sin erfaring om hvordan hun ble kjent med faren sin på denne rørende måten gjennom musikk og fortellingen om historien sin.

Det var de verkene som jeg likte best og som jeg kommer til å huske etter mitt besøk av Høstutstillingen. Her kommer det ikke noen flere spoilers fra årets 135. Høstutstilling. Kom gjerne og opplev den fine kunsten med dype budskap selv til Kunstnernes Hus frem til 16. oktober!

Referanser:

Høstutstillingen, Norske billedkunstnere, https://www.hostutstillingen.no/2022/odveig-klyve/

Høstutstillingen, Norske billedkunstnere, https://www.hostutstillingen.no/2022/ingerid-jordal/