“Sex” på Galleri Kit
«Sex» på Galleri Kit- Trondheim, 10. 02- 13. 02 2022
“Sex is only a three- letter word so how can it be dirty?” – Erma Bombeck
De unge kunstnerne Noah Seeland og Nora Stangebye Kuvaas står bak gruppeutstillingen «SEX» som ble vist på Kunstakademiet i Trondheims galleri- Galleri Kit i fjor. Utstillingen samlet kunstnere på tvers av kunstinstutisjoner i Norge- Kunstakademiene i både Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø var representert, i tillegg til den tyske kunstneren Tim Rosenbaum. Vi har intervjuet Noah, Nora og Tim om utstillingen, om hvorfor sex fortsetter å fascinere og engasjere, og om kunst med sex som tema kan bli for eksplisitt.
Vil dere fortelle litt om hvordan utstillingen «SEX» ble til?
Noah: Det startet med at Nora og jeg ønsket å arrangere og kuratere en utstilling med et tema som alle har et forhold til og som er lett å engasjere, og vi valgte da temaet sex. Det er et tema som føles veldig tilgjengelig, fordi alle har et forhold til sex på en eller annen måte.
Nora: Vi hadde tidlig en tanke om å involvere kunstnere fra de ulike kunstakademiene i Norge for å knytte dem mer sammen, og valgte da å lyse ut en open call. Det var sånn vi begynte å leke med tanken om å sende ut en open call til alle kunstakademiene i verden, engasjere hele verden liksom! Det ble ikke helt sånn da, men vi har jo fått med oss kunstneren Tim som en internasjonal representant!
Hva fascinerer dere med temaet sex?
Tim: Jeg tenker at sex er blitt en stor del av hverdagen vår, fordi alt er så seksualisert- hele verden er jo blitt seksualisert. Sex påvirker oss på så mange måter og er alltid til stede- det påvirker hvordan vi tenker, hva vi gjør, og vi reflekterer på en måte hele tiden over hva vi finner attraktivt, hva vi liker, hva vi synes er sexy. Det kan være alt fra sjokolade, karamell til kropp som gir en assosiasjoner til sex. Sex og tiltrekning er alltid til stede.
Noah: For min del handler noe av fascinasjonen også om hvor mye en kan assosiere med sex, som jo kan være nesten hva som helst. Arbeidet med utstillingen ble også en slags utforskning av hvor bredt ideen om sex kan tolkes.
Nora: Når temaet for utstillingen var så bredt, merket vi oss at det var flere kunstnere som hadde verk de hadde laget fra før som kanskje ikke var tiltenkt temaet i utgangspunktet, men som passet inn likevel. Det ble også en lek med tanken på hva som ikke kan assosieres med sex. Noen av verkene forholdt seg til temaet på en veldig fysisk og direkte måte og handlet om eksplisitt nytelse, mens andre verk tok opp noen av de mange politiske aspektene ved sex, som seksualisering av samfunnet, prevensjon og rettigheter. Det var også flere verk som forholdt seg til temaet på en mer abstrakt måte, der en selv må tolke hvilken måte verket kan passe inn i konteksten.
Sex er blitt behandlet som tema i kunsten gjennom utallige generasjoner, men hva tror dere gjør at dagens unge kunstnere fremdeles finner temaet engasjerende?
Noah: Jeg tror ikke sex noen gang blir et utdatert tema- sex er jo på en måte konstant, men samfunnets forhold til sex utvikler seg hele tiden. Det samme gjør vår oppfatning av sex og hva sex kan være, og jeg tror vi finner nye måter å fremstille temaet på som gjør at temaet fortsatt engasjerer.
Nora: Vi unge i dag snakker også om sex på en annen måte i dag enn tidligere generasjoner. Vi er mer åpne om det og har åpne samtaler med venner og ellers i samfunnet. I tillegg virker det som om kunstnere nå kan arbeide med temaet på helt nye måter og utfordre nye grenser, nettopp fordi det er mange tabuer som allerede er nedbrutt av tidligere generasjoner kunstnere.
Kan kunst om sex bli for eksplisitt?
Noah: Jeg tenker nok at kunst ikke kan bli for eksplisitt- om det er god kunst eller ikke kan heller diskuteres, men jeg tenker at under et tema som sex så burde det være rom for å lage kunst som ikke blir begrenset.
Tim: Jeg tenker umiddelbart på fotografier av Jeff Koons fra hans fotoserie «Made in heaven» som eksempel. På 80- tallet laget han disse veldig pornografiske bildene sammen med sin ex- kjæreste, som fikk mye respons og kontrovers i sin samtid, men som i dag helt klart er anerkjent som kunst. Koons kan være et eksempel på et veldig maskulint og seksualisert kunstuttrykk, og man kan diskutere om disse fotografiene representerer en «toxic» fremstilling av seksualitet eller ikke, men det er likevel kunst. Jeg tror ikke kunst kan bli for eksplisitt- det handler om en frihet som burde være der når man lager kunst, men det må selvsagt være innenfor de lovlige rammene- alle som er involvert i kunsten må ha godtatt det.
Nora: Jeg tror også det er viktig at kunst kan være eksplisitt, men samtidig er jeg også opptatt av å stille seg kritisk til kunsten en ser, og stille spørsmål rundt grunnene til å lage eksplisitt kunst- har kunstneren selv reflektert over grunnen til at hen har laget dette verket? Forhåpentligvis har man et svar på spørsmål som dette.
Har dere gjort dere noen nye refleksjoner rundt temaet i prosessen med å lage utstillingen?
Tim: I mitt verk har jeg jobbet med flytende karamell og laget en karamellfontene, og det har vært interessant å se hvordan folk har forholdt seg til verket i den konteksten det ble utstilt i. Det er flere som har sagt de har hatt lyst å ta på den, og til og med noen som har spurt om de kan få slikke på den! Det er interessant hvordan verket under utstillingens tema har den effekten. Verket inviterer og frister folk, og denne interaksjonen blir på en måte til noe seksuelt i seg selv.
Nora: Det virker som flere av kunstnerne har reflektert over temaet på nye måter, samtidig som jeg tror noen kan ha vært redd for å komme inn på visse temaer rundt sex. Det er jo et omdiskutert tema på mange måter for tiden, og akkurat derfor gjør det temaet aktuelt også. Vår intensjon var i utgangspunktet ikke å lage en utstilling som utelukkende tar tak i vanskelige problematikker, men å lage en utstilling som er åpen for mange vinklinger og konsepter rundt temaet-
Noah: -Ja, for vi spesifiserte at utstillingen tar utgangspunkt i ordet sex, med alle konnotasjoner og assosiasjoner det gir, og i det ligger det jo at kunstnerne kan tolke temaet slik de vil. Mer enn at vi ville starte en diskusjon om sex, tror jeg kanskje vi ville se hvor langt og hvor bredt vi kan nå med temaet. Jeg gjorde meg også noen refleksjoner rundt overvekten av kvinner i utstillingen- det var langt flere kvinner enn menn som søkte. Kanskje det føles mer åpent blant jenter å lage kunst om sex? Tradisjonelt sett har det jo vært menn som har laget kunst om sex, men kanskje på en mer seksualiserende måte.
Nora: - Ja, det ble veldig tydelig da utstillingen stod ferdig at mye av den handlet om hvordan bildet av kvinnelig seksualitet har endret seg i nyere tid, og hvordan samfunnet forholder seg til denne endringen. Det kan virke som kvinner i dag har et større fokus på egen seksualitet. Samtidig tror jeg kanskje det også vil komme en ny bølge snart hvor vi ser menn som utforsker egen seksualitet igjen i kunsten, men kanskje det blir på en helt ny måte enn vi har sett tidligere.
Har dere noen avsluttende tanker dere vil dele?
Noah: Jeg har tenkt på at noen av verkene i utstillingen var så abstrakte at det føltes litt som utstillingen ble en utforskning av hvor fantasien vår setter grenser– det ble nesten som en lek der en skulle observere verkene og tenke på hvordan verket kan tolkes inn i en seksuell kontekst.
Nora: Det var en veldig fin performance på utstillingen som handlet om det at «jeg tenker på sex hele tiden, det må være noe feil med meg», som jo spilte på vårt poeng med utstillingen- å få folk til å tenke på sex og ikke skamme seg over det.
Noah: Ja! Bestemoren min kom for å se utstillingen faktisk, og hun stilte seg spørrende ved mange av verkene. Hun stoppet egentlig opp ved de fleste og sa «ja, det var jo fint dette her, men hva har det med sex å gjøre?»
Nora: Jeg lurer mest på om det er mulig for oss å lage en ny utstilling om sex etter denne...