«HAARR & HURUM»

Rom 2. Elisabeth Haarr og Marianne Hurum. Oversiktsbilde. Titler på bildene fra venstre mot høyre: 2016 (Hurum & Haarr), Kjølig morgen, Port I. Foto: Einar Fuglem.

 

Utstillingen «Haarr & Hurum», som ble vist på Oslo Kunstforening tidligere i vår, markerer 50 år siden den velrennomerte kunstneren Elisabeth Haarr (f. 1945) hadde sin første soloutstilling i de samme lokalene. Haarr er for mange mest kjent som en kompromissløs og politisk engasjert tekstilkunstner, men i denne utstillingen vises utelukkende akvareller. «Haarr & Hurum» er nemlig ingen retrospektiv utstilling- den viser frem helt nye arbeider og en kunstner som både tenker og jobber fremover.

Rom 1. Elisabeth Haarr. Oversiktsbilde. Titler på kapitlene fra venstre mot høyre: Gyldenlak, Smukke skyer, Folkeforførere, Ur-okser, Kameler, Mot nord, Å male dyr om natten, Portretter (på bord) Foto: Einar Fuglem.

Haarrs arbeider i utstillingen er energiske, uttrykksfulle, og ikke minst mange. Utstillingen huser nemlig flere hundretalls små akvareller under tittelen Å male dyr om natten, med gjennomgående spreke farger og grove, spontane penselstrøk. Samlet utgjør de en slags visuell dagbok inndelt i seksten kapitler, der alt fra kameler og ur- okser, foreldreløse barn, krig, blomster, forbilder og barndomsminner blir temaer i en personlig fortelling om Haarrs liv, ytre påvirkninger og egne opplevelser. Som i en dagbok knyttes de ulike fragmentene sammen og forteller bruddstykker av historier fra Haarrs eget liv. Det er fascinerende å få se innsiden av en slik personlig fortelling, samtidig som den på en lekende måte inviterer betrakteren til å koble på sine egne erfaringer og assosiasjoner.

 
 
 

Rom 1. Elisabeth Haarr. Ur-okser. Foto: Einar Fuglem

 
 
 

Rom 3. Marianne Hurum. Oversiktsbilde. Titler på bildene fra høyre mot venstre: Victoria ved arbeidsbordet, Victoria, Nina, Elisabeth, Victoria med kåpe og telefon, Kawtar, Alva, Yousra, Wenche ,Cathrine. Foto: Einar Fuglem

I forbindelse med jubileet har Kunstforeningen også invitert den noen og tredve år yngre billedkunstneren Marianne Hurum (f. 1978) til å stille ut. I motsetning til Haarr, er akvarell det kunstuttrykket Hurum er mest kjent for. Hennes nye arbeider i store formater og karakteristiske fargekombinasjoner får virkelig skinne i kunstforeningens lokaler. Verkene inngår i en serie med figurative motiver som har fått tittelen ESSAY- en portrettserie som utgjør en hel vegg av kvinner i lysende pastellfarger og kvikke strøk. Som modeller for kvinneportrettene har Hurum malt venner og kollegaer, blant dem et portrett av Elisabeth Haar. I tillegg til portrettene fanger Hurum navnløs, men langt ifra anonym personlighet i sine portretter av sko med ulik populærkulturell betydning- som rosa Uggs, skinnstøveletten og tøffelen. 

 
 
 

Rom 3. Marianne Hurum. Sko I) Foto: Einar Fuglem

 
 
 

Rom 2. Elisabeth Haarr og Marianne Hurum. Oversiktsbilde. Titler på bildene fra venstre mot høyre: Duk, Ornament, 2016 (Hurum & Haarr), Kjølig morgen, Port I, Port II. Foto: Einar Fuglem

Haarr og Hurums uttrykk møtes og omformes til noe helt nytt i akvareller de har malt i fellesskap. Dette er et friskt pust av et unikt samarbeid som har resultert i flere fengslende akvarellarbeider i store formater som pryder veggene i utstillingens «fellesrom». Til forskjell fra deres individuelle arbeider, har fellesverkene her et helt abstrakt uttrykk. De fargesterke billedflatene vitner om Haarr og Hurums lidenskap for farger og fargekombinasjoner, og at de begge deler det samme lekne og intuitive språket som styrer maleprosessen. Utstillingen under ett er et spennende bilde på hvordan to kunstnere fra helt ulike generasjoner kan finne inspirasjon i hverandres kunstnerskap, og sammen utforske nye skapende prosesser.

 
Previous
Previous

Louise Bourgeois. Imaginære samtaler

Next
Next

Marc Chagall – verden i opprør