Malin Tadaa - Andetag. En utstillingsanmeldelse

 

Foto: Gustaf Tadaa

Høstens kjølige vind har såvidt begynt å prege livet i Oslo, mens solen fremdeles gjør sitt for å holde på minnet om sommeren som var. Jeg beveger meg nedover gatene i Kvadraturen, og trekker inn de siste strålene av ettermiddagssolen, som fremdeles varmer ansiktet mitt. Kontrasten er stor når jeg da tar steget inn i SOFT Galleri sin nye utstilling, Andetag, av den Stockholmsbaserte kunstneren Malin Bobeck Tadaa (f. 1986). 

I det lille, hvite gallerirommet – som allerede har begynt å fylle seg opp av besøkende – er alt lys avslått, for at vi skal få oppleve Tadaas særegne , vegghengte tekstilkunst på sitt vakreste. De fyller rommet med et mykt og dunkelt pulserende lys, og trekker meg mot seg med sin meditative rytme. Den tilsynelatende tilfeldige pulseringen av lys og farge virker nesten hypnotiserende, og sammen med et lydspor av jevnlige åndedrag, nærmest tvinger kunstneren meg til å slippe tak på det som foregår rundt meg, og la meg bli dratt inn i verkene. 

Malin Bobeck Tadaa (f.1986) er basert i Stockholm, og har allerede rukket å bli en prisbelønt kunstner. Hun har tidligere fått stilt ut verkene sine på blant annet Sveriges Nasjonalmuseum for Kunst og Göteborgs Konstmuseum, og har høstet god kritikk hos flere svenske magasiner og blogger. Hun har utviklet en egen måte å veve lysfibre inn i tekstiler, noe som skaper et helt spesielt uttrykk. Betrakteren blir invitert til å leve seg inn i verkene, og å bli en del av deres fargerike mønstre og behagelige rytmer. Å få bli kjent med kunstnerskapet hennes gjennom SOFT Galleri oppleves veldig naturlig, og de har klart å gi verkene hennes den oppmerksomheten de trenger for å kunne oppleves til det fulle. 

Foto: Gustaf Tadaa

Tekstilskulpturene er preget av myke linjer og klare, vakre farger – det virker ikke som at de har noen begynnelse eller slutt, men består av en evigvarende form og rytme. Tadaa har konstruert verkene av spesialvevde tekstiler, kombinert med en lysanimasjon som resulterer i helt unike kunstverk. Selve tekstilen alene – en industriell jacquardvev – er vel så tiltalende i seg selv, men det er Tadaas selvutviklede teknikk av å innlemme optiske fibre i veven og synkronisere de opp mot animasjoner av hennes egen pust, som gjør det hele til virkelige kunstverk. Jeg lærer at det som ved første øyekast virket som en tilfeldig pulsering av lys og farge, faktisk er en allerede matematisk forhåndsbestemt animasjon som styrer hvert eneste sekund av kunstverkenes rytmiske pust. Lysanimasjonens rytme følger som nevnt kunstnerens pust fra under en meditasjon, og animasjonens intensitet, form og farge forandrer seg etter algoritmer basert på solsystemets bevegelser. Verkene er derfor stadig i forandring, og den største forandringen skjer i takt med de fem planetene vi kan se fra jorden. Når de en gang hver 1-3 måned justerer seg på nattehimmelen, skifter lysanimasjonen fargepalett. Her er altså ingenting overlatt til tilfeldighetene – heller tvert i mot. Kunstverkenes liv er skrevet i stjernene. 

Tekstilskulpturenes strenge symmetri i de organiske og taktile formene er ikke påfallende ved første øyekast, men ved å se nærmere på dem oppdager man hvordan de er ganske nøyaktig speilet over den vertikale midtaksen. Dette samspillet mellom den organiserte komposisjonen og tekstilens “tilfeldige” mønstre skaper et spennende helhetsinntrykk. Sammen med det rytmiske lyset som stadig endrer seg, bidrar dette ytterligere til å holde meg fast ved verkene. Det er som at jeg stadig oppdager en ny farge eller en ny tekstilfold, jeg blir liksom aldri helt mett på å utforske verkenes stadige bevegelse og kontinuitet. Skulpturene fremstår dessuten veldig myke, og jeg må jobbe for å motstå fristelsen til å ta på dem. 

Foto: Gustaf Tadaa

Andetag er en invitasjon fra Tadaa til å stoppe opp og vende blikket innover, gjennom å koble seg på hennes pust i takt med verkenes vakre, hypnotiserende bevegelser. I tillegg til å gjøre oss oppmerksom på vår egen pust, får hun oss også til å koble oss på noe større, til universets egen evige rytme. I et samfunn preget av hurtighet og kaos, fungerer kunsten hennes som en etterlengtet påminnelse om å justere tempoet vårt ned i blant. Jeg gleder meg til å dra tilbake til SOFT Galleri og Malin Tadaas verk, for å både koble av, og koble meg på – om det så bare er for noen få åndedrag. 

Utstillingen står til 20.10.2024. Les mer her.

Litteratur:

https://tadaa.se/portfolio/andetag/ 

https://www.softgalleri.no/utstillinger/malin-tadaa/  

 
Previous
Previous

LAND AV TJÆRE

Next
Next

“Mark Rothko. Malerier på papir”