Lars Korff Lofthus - “Før han sovner”

 
Aurora Hirsch Steffens

Lars Lofthus. Interiør (Rambergstova) II, 2025. Akryl og pigment på lerret. 190 x 320 cm.© Lars Korff Lofthus / BONO

LNM - Landsforeningen Norske Malere

07.08 - 07.09.2025

I Før han sovner tematiserer Lars Korff Lofthus den skeive identiteten, og i samme åndedrag det norske. Samtidig er det en frisk tilnærming til maleriet som medium som sitter igjen som utstillingens høydepunkt. Det oppstår en dualitet og verk som er vanskelig å vike blikket fra.

Lars Korff Lofthus. Torso, (2025). Akryl og pigment på treplate. 50 x 42,5 cm.© Lars Korff Lofthus / BONO

Blikkfanget i utstillingen er helt klart Interiør (Rambergstova) II, som umiddelbart setter den nasjonalromantiske tonen. Her er et tradisjonelt hytteinteriør malt frem i overraskende pastellfarger, noe som setter motivet i et nytt lys. Verket virker organisk og raskt gjennomført. Man kan formelig ane bevegelsen til Lofthus over lerretet; hvor han har latt penselen dvele og hvor den er ført raskt over. Hvert lag med akryl skinner igjennom og skaper, sammen med pastellpalleten, et drømmende, kaldt og kanskje noe feminint drag over det nasjonalromantiske. Gjengivelsen av treverk og treinteriør fremtrer også ellers i utstillingen som et interessant formalt element.  

I Skapseng (lavendel) og (blå) fordyper Lofthus seg enda i det romantiserte bondeinteriøret. Med brunt pigment malt over en blå og lavender bemalt treplate viderefører han den drømmende bondske atmosfæren, og det urnorske får en moderne og flyktig følelse. Utført i samme brun-nyanse, plassert på hver side av rommet, integrerer Lofthus også det eksplisitt skeive. Torso og omfavning representerer en annen motivtype, og står med sin tydelige erotikk i kontrast til resten av utstillingen. Med verkenes intime utsnitt og erotiske motiv, vekker det en assosiasjon til den moderne datingkulturen på internett, og ligner bilder som typisk dukker opp på Tinder eller Grindr. Slik spiller utstillingen ikke bare på det norske og det skeive, men også mellom en moderne og en tradisjonell estetikk. I dette blir også den konstruerte norske identiteten knyttet opp mot noe intimt og genuint ærlig.

Lars Korff Lofthus. Fra venste: Omfamning, Mot Utne, (2025). Akryl og pigment på treplate, ramme av eik. Foto: LMN, © Lars Korff Lofthus / BONO

Kontrastene til tross klarer Lofthus malerisk å binde det sammen. Ved bruk av den samme fargepallett og akryl som medium får man en fornemmelse av at disse “scenene” foregår i samme nasjonalromantiske univers.  Slik sidestiller “Før han sovner” den skeive og den norske identiteten, og kommer subtilt med en påstand om at de hører sammen. Da ved å la det maleriske være det bærende for utstillingens helhet, ikke motivene i seg selv. 

 
Previous
Previous

En kunstopplevelse som gror på deg

Next
Next

Hva tenker Carl Mannovs tenkere på?