Erin M. Riley, billedvev eller moderne fotokunst?
I Norge fikk vi for første gang se verk av Erin M. Riley da Melk viste seks av hennes arbeider i 2018, og senere fikk vi se to arbeider av henne i 2020 da hun var inkludert i Henie Onstad sin utstilling New Visions. Begge disse utstillingene hadde fokus på fotografi. Hva gjør at billedvev får plass i et galleri med fokus på fotografi og blir del av en fototriennale?
Rileys største verk hittil, questions and answers, (2022) ble vist på Art Basel, Miami, sist desember og sammenfatter mye av tematikken Erin M. Riley har jobbet med siden hun startet med billedvev, som det stiliserte uttrykket av hennes barndomshjem, et barndomsbilde av seg selv, hennes meget kjente selfiebilder og hennes stadig tilbakevendende tematikk som omfatter vold mot kvinner.
Ingen i Riley sin familie er kunstnere, men selv begynte hun i ung alder med håndarbeid. På videregående falt valget på tekstil, og hun fortsatte og tok senere Master i tekstil på universitetet. Motiv-messig falt valget på fotografier fra egen barndom, men i meget stiliserte, forenklede former. Fotografiet ble herved primærkilden til motiver, og dette at fotografiet er et såpass viktig medium i Riley sitt kunstnerskap bidrar til at billedvevene blir inkludert i utstillinger der foto er i fokus. Bildene fra begynnelsen av dreide seg om familiære mellommenneskelige forhold, ofte forholdet mellom mor og barn, men også forhold mellom søsken. Med to søstre som ble avhengig av heroin opplevde hun mye krevende i ung alder. Dette i kombinasjon med en mor som konstant forsøkte å påvirke Rileys virkelighetsoppfatning av voldssituasjonen i hjemmet. Under oppveksten ble tanker og hendelser nedskrevet i en dagbok, men etter at moren fant denne og leste i den, ble skissedagbøker det nye tilfluktsstedet med eget språk hvor forskjellige ord og bilder ble symboler for tanker, meninger og følelser.
Rileys nyeste arbeider er store collager, og som vi ser i questions & answers er de stappfulle av referanser fra eget liv. Vi ser billedmateriale fra hele tiden som billedvever, fra de første stiliserte bildene fra barndommen frem til de nyeste selfies fulle av tatoveringer. I Recycle Bin er det selfier fra analogt kamera, en eldre flip-mobil med dårlig oppløsning og en nyere iphone-selfie, noe som også er med på å skape en tidslinje i bildet.
Ordet “selfie” som hashtag i sosiale medier dukket først opp på Flickr i 2004, men selvportrett var et velkjent fenomen også før den tid. Det første kjente selvportrettet ble tatt i 1839, og personen måtte sitte stille i 10-15 minutter. I dag brukes ens egen telefon for å ta selvportretter og å ta en selfie tar mindre enn ett sekund. Man kan ta flere hundre og velge det ene bildet en selv synes viser en fra ens beste vinkel, gjerne med filter eller diverse redigeringer. Riley har selv vært i avstandsforhold og tatt titalls selfies, for å så sende de mest flatterende til den hun har vært i et forhold til. I gamle dager, før mobilen gjorde det mulig å ta og sende bilder, hadde man kanskje ett bilde av sin utvalgte i lommeboken. Men nå når alle har et kamera i lommen og kan sende bilder daglig, så blir selfies serien hvor hun tar bilder av seg selv en slags hyllest til denne kulturen; selve symbolet på den moderne romansen. Riley omfavner egen seksualitet og frihet ved sine selfies, og presiserer at for henne omfatter selfier relasjoner. Riley selv relaterer seg til Sarah Lucas sin uttalelse om selfier og selvportretter:
”...my self-portraits are very much about relationships, about being with someone else, and being looked at by or playing with someone else. They are me, but being me is always about being with others. Art takes a lot of people. A life takes a lot of people”
Et annet motiv som er med i Rileys nye store verk er bilvrak, noe som også er del av de traumer som jobbes med fra egen barndom. Bilene blir på denne måten et bilde på personlig traume, men også et symbol på hvilken effekt forskjellige traumer kan ha på en selv og kroppen.
I tillegg til disse nye store arbeidene som forener mye av det Riley har laget tidligere, er de tidligere nevnte skissedagbøkene fra videregående hentet frem igjen, disse som ble skrevet for å skjule sine tanker overfor sin mor. Disse skissedagbøkene blir igjen en annen type selfies. Tematikken Riley velger å veve omhandler opplevelser fra eget liv, og ofte må det være en avstand fra tematikken slik at arbeidene mentalt kan bearbeides og så veves. Skissedagbøkene har ligget siden videregående, lenge før hun begynte å veve. Og det er først nå under covid disse har blitt bearbeidet og tatt frem og vevd.
Fotografier, minner fra barndommens raske snapshots og bilder fra internett er kildematerialet som ligger bak alle av Erin M. Riley sine billedvever. Det er muligens derfor Riley velger å benytte ordet selfies på billedvevene av seg selv, da det refererer til foto, og ikke selvportrett, noe som ofte fører tankene hen til andre kunstuttrykk. Kontrasten mellom den raskt knipsede selfien og hvor lang tid det tar å veve dette raskt knipsede bildet, får en til å tenke på det tempo som er i dagens mediesamfunn. Vi scroller og ser på bilder, og sender selfier vi har glemt i neste sekund, og som ofte forsvinner fra billeddelingsplatformer som Snapchat i løpet av 30 sekunder. Der vi tar et snapshot og ikke tenker mer på det, tar Erin M. Riley et bilde, og bruker seks til åtte uker på å forvandle det til et vel gjennomarbeidet håndverk.
Sluttnoter
Walsh, Brienne The Damage You Can Do As A Mother Is Laid Bare In Erin Riley’s Tapestries 8/06/21. visited 18/02/23 https://www.forbes.com/sites/briennewalsh/2021/06/08/the-damage-you-can-do-as-a-mother-is-laid-bare-in-erin-rileys-tapestries/?sh=afaf9a041508
Hart, Joseph - Deep colour Podcast – Episode 59
Irfan Ahmad Saturday, The History of Selfie - #infographic July 12, 2014 Visited 19.02.23 kl 12:23. https://www.digitalinformationworld.com/2014/07/a-brief-history-of-Selfie-1839-2014-infographic.html
Maloney, Wendy, “Robert Cornelius and the First Selfie” July 25, 2022, Visited 13.04.23 kl.18.30 https://blogs.loc.gov/loc/2022/07/robert-cornelius-and-the-first-selfie/#:~:text=The%20world's%20first%20%E2%80%9Cselfie%2C%E2%80%9D,late%20October%20or%20early%20November
Artist Talk with Erin M. Riley https://www.youtube.com/watch?v=8LbogXJq_VU 11.00- Sitat hentet fra intervju med Sarah Lucas i Artspace.com
https://www.artspace.com/magazine/interviews_features/book_report/from-penis-nailed-to-a-board-to-two-fried-eggs-and-a-kebabsarah-lucas-discusses-her-early-work-55648 intervju av Massimiliano Gioni
PAFA, Pennsylvania Academy of the Fine Arts https://www.youtube.com/watch?v=3kx7kQrmmKg 27.00-
Artist Talk with Erin M. Riley https://www.youtube.com/watch?v=8LbogXJq_VU 15.40-
New York Textile Month, <textile TV – Erin Riley https://www.youtube.com/watch?v=lw35Gs0RAco&t=3009s 7.00 -