Hva skjedde egentlig med den bananen?
Du husker den sikkert. Bananen som i 2019 fikk alle til å heve et øyenbryn da den ble solgt for 1,1 million kroner. Men det er mer til historien enn bare en banan med gaffateip på Art Basel årlige kunstmesse. Og ikke minst, flere bananer!
Da den italienske kunstneren Maurizio Cattelan gaffateipet en banan fast i lokalet til Art Basel Miami Beach, 2019, fikk det en hel verden til å gå bananas... Det latterlige kunstverket har riktignok tittelen «Comedian» og ga god underholdningsverdi for sosiale medier i tiden etter åpningen av kunstmessen. Bananen fikk så mye oppmerksomhet at køsystemer måtte innføres. Og enda mer spetakkel ble det da performancekunstner David Datuna dro ned bananen og spiste den. Dette var ikke et tap for eieren som før eller siden hadde sittet igjen med en råtten banan, og kunstverket ble likevel ikke ødelagt. En ny banan ble hengt opp og sikkerhetsvakter tilkalt. Bananen måtte til slutt tas ned da mengden ivrige bananbetraktere til slutt sto i fare for egen sikkerhet. Bananen ble deretter solgt igjen for 1,1millioner, for deretter å øke til 1,5 millioner da den ble solgt for en tredje og siste gang.
Men hva betyr alt dette?
At bananen fikk så stor mediedekning, spesielt på sosiale medier, er ikke rart når ideen virker så latterlig og banal. Det som er vanskelig å begripe er hvordan bananen som ikke bare ble solgt en gang, men tre ganger, kan ha en så høy prislapp. Det er på tide å skrelle bananen...
Maurizio Cattelan er først og fremst kjent for sine hyperrealistiske skulpturer og installasjoner, men har også gjort rykte på seg for å være en skøyer. Cattelan var likevel rask med å avvise kunstverket «Comedian» som en spøk. Ideen om en skulptur formet som en banan startet allerede et år før verket ble utført, og han lagde flere modeller blant annet i bronse og harpiks. Til slutt endte han opp med å gå tilbake til selve inspirasjonskilden, en ekte banan. Kunstverket var med andre ord nøye planlagt, helt fra utvelgelsen av riktig banan, til lengden på teipen, og til slutt plasseringen på veggen. I et intervju med Artnet News forteller han at han lenge strevde med å fullføre verkene i bronse og harpiks, til han plutselig en dag innså at «the banana is supposed to be a banana».
Bananen er et konsept, og skal symbolisere global handel. Konseptkunst er ideen om at kunstverkets mening veier tyngre enn den materielle eller tekniske utførelsen av verket. Bananen som Cattelan kjøpte på et supermarked før kunstmessen, er derfor ikke et kunstverk i seg selv. Det er ideen om en banan kunstsamlerne kjøper. Dette er også grunnen til at kunstverket ikke ble ødelagt da den første bananen ble spist av performencekunstner David Datuna, og er en sikker investering for de som kjøpte verket (konseptet), som nå for lengst er råtnet bort.
Kilder:
Cascone, Sarah. “Maurizio Cattelan is taping bananas to a wall at Art Brasel Miami Beach and selling them for $120,000 each.“ ArtNet News . Publisert 04.12.2019. https://news.artnet.com/market/maurizio-cattelan-banana-art-basel-miami-beach-1722516
Hoffman, Jordan. “‘Is it something deeper:‘ David Datuna on why he ate the $120,000 banana.“ The Guardian. Publisert 11.12.2019. https://www.theguardian.com/artanddesign/2019/dec/11/david-datuna-120000-banana-interview-art-basel-miami
Krüger, Louise. “Kunstbanan solgt for 1,1 millioner - men så ble den spist.“ NRK. Publisert 09.12.2019. https://www.nrk.no/urix/kunst-banan-solgt-for-1_1-millioner-_-men-sa-ble-den-spist-1.14815205