Et øyeblikk i skapelsen

 

Av Solfrid Elise Lindblom

 I fresken Skapelsen av Michelangelo berører Adam og Guds fingre hverandre nesten – hvorfor får vi ikke se det endelige møtet?

I det Sixtinske kapell i Roma er taket besmykket med fresker utført av Michelangelo. Disse er internasjonalt anerkjent, og avbilder bibelske historier, der spesielt motivet Skapelsen har fått enorm dekning og oppmerksomhet. Det er flere aspekter ved denne fresken som er enestående, deriblant interaksjonen mellom Adam og Gud. Sentrert i motivet er deres hender og fingre som nesten møtes. I utgangspunktet handler denne konneksjonen om Gud som viderefører liv til Adam, som til gjengjeld skal gi liv videre til menneskeheten.

Michelangelo, Skapelsen, 1508-1512. Vatikanet

Til venstre i motivet vises Adam, som i en avslappet holdning strekker sin venstre arm mot skaperen, Gud – for han har enda ikke fått liv. Gud er i større grad anspent og gjør alt i sin makt for å gi liv og skape den perfekte Adam. Fingrene deres er kun millimetere fra hverandre, men de berører hverandre ikke. Adam sin kropp vil bli fylt med liv og skapelsen vil fullbyrdes når fingrene møtes. På den ene siden gjør denne unnvikelsen av berøring at betrakteren tar en ekstra titt på verket for å lete etter noe som ikke er der. Det oppstår en spenning av noe som er på vei til å skje og betrakteren må selv forestille seg hendelsesforløpet når fingrene kommer til å møtes.

På den ene side kan mangelen på berøring også hentyde til en religiøs betydning. Det er hovedsakelig Adam sin finger som er avgjørende for fraværet av berøringen. Hans pekefinger er bøyd, og unngår møtet med Gud. Gud sin finger på den andre siden utstrukket for å uttrykke en tilgjengelighet for å nå mennesket. Dette refererer til at skaperen er tilgjengelig for mennesket, men at mennesket selv må ta valget å om å nå Gud eller ikke. Mennesket har alltid muligheten til å nå Gud, men man velger selv om man faktisk ønsker det eller ikke. Kanskje handler det også om selvbeherskelse? Det å være sitt eget menneske og ta egne valg, og dersom man trenger ekstra støtte kan man nå ut til skaperen.

Litteratur

Chiqaq News. «La creación de Adán: ¿Por qué los dedos de Adán y Dios no se tocan? La creación de Adán: ¿Por qué los dedos de Adán y Dios no se tocan?» https://medialab.unmsm.edu.pe/chiqaqnews/la-creacion-de-adan-por-que-los-dedos-de-adan-y-dios-no-se-tocan/

Barolsky, Paul. «The Genius of Michelangelo’s ‘Creation of Adam’ and the Blindness of Art History». Source: Notes in the History of Art 33, no. 1 (2013): 21–24. http://www.jstor.org/stable/23595750

Michelangelo.net. «Creation of Adam.» https://www.michelangelo.net/creation-of-adam/


 
Previous
Previous

Når arkitektur arbeider sammen med kunsten

Next
Next

Hva skjedde egentlig med den bananen?