Konservering, restaurering, overtramp

 

David Smith, Primo Piano II, 1962; Primo Piano III, 1962. Installation view, 'David Smith. The White Sculptures', Storm King Art Center, New Windsor NY, 2017 © The Estate of David Smith/Licensed by VAGA, New York, NY. Courtesy The Estate of David Smith. Photo: Jerry L. Thompson

Dersom du interesserer deg for kunsthistorie er sjansen for at du har hørt eller lest navnet «Clement Greenberg» stor. Den kjente kritikeren var ikke utdannet kunsthistoriker, men han har likevel hatt en stor innflytelse på den moderne kunsthistorien med sine mange kunstteorier og metoder. Noe som derimot ikke blir nevnt så ofte er at Greenberg på 1970-tallet skapte stor oppstandelse etter å ha fjernet malingen på den avdøde kunstneren David Smith sine skulpturer.

Da jeg først kom over denne historien var min første tanke at det var en helt absurd ting å gjøre, men det fikk meg også til å tenke på; hvem, hvis noen, har rett til å endre på en kunstners verk utenom kunstneren selv? Dersom man forvalter eller eier kunst, kan man da gjøre hva man vil med den? Er det forskjell på hva som er akseptert å gjøre med kunst man selv eier, versus som man kun forvalter? Handler det i bunn og grunn om mangel på respekt for kunsten og kunstneren?

Etter Smiths død i 1965 ble Greenberg utnevnt som forvalter av hans eiendom i Bolton Landing. Utendørs på tomten hadde Smith plassert en rekke av sine skulpturer i metall. Da fotografen Dan Budnik en dag besøkte eiendommen for å dokumentere disse skulpturene, innså han at Greenberg hadde fjernet malingen fra flere av dem. Skulpturene som før hadde vært malt hvite av David Smith, var nå helt bare. Budnik gikk så ut med dette, og det startet en stor offentlig debatt som blant annet kunstkritiker Rosalind Krauss tok del i. Det endte med at Greenberg måtte male skulpturene hvite igjen, beklage og fortsette sin karriere med et relativt tilsmusset rykte.

Det er heller ikke bare døden som kan skille kunstneren fra sitt verk på denne måten. I 2017 saksøkte kunstneren Cady Noland tre forskjellige gallerier etter at de hadde restaurert hennes kunstverk Log Cabin uten tillatelse. Skulpturen av tre, er som tittelen tilsier, bygget som utsiden av en hytte. Det hadde lenge vært stående ute, som førte til at treverket råtnet, og galleriene som hadde hatt verket til utstilling bestemte seg for å restaurere det, ved å bytte ut nærmest hver eneste tømmerstokk. Det skal sies at Log Cabin på dette tidspunktet var kjøpt og eid av en privat samler, som lånte verket ut til galleriene og godkjente restaureringen. Den som derimot aldri ble spurt, var kunstneren selv. Da Noland ble klar over at alt treverket i skulpturen hennes var byttet ut, saksøkte hun galleriene for brudd på opphavsretten. Noland tapte saken, og har frem til nå anket dommen to ganger, men til ingen nytte. Retten anser ennå galleriene som uskyldige.

Dette er bare to av mange eksempler der kunstverk har blitt endret på uten kunstnerens tillatelse  - et hvor kunstneren selv ikke kunne ytre sine meninger, og et annet der kunstneren har gått hardt ut mot de ansvarlige. Begge hendelsene skapte debatt og stiller spørsmål ved hvem som egentlig har retten til å forandre kunst, og hvor grensene for konservering går. Dersom du har kjøpt og eier et kunstverk, burde du da få lov til å gjøre hva du vil med det? Når slutter et kunstverk å tilhøre kunstneren?

I dag finnes det ingen lover om hvordan man som samler eller eier må behandle kunst. Teknisk sett kan du kjøpe en tegning og viske den helt ut, slik som Robert Rauschenberg gjorde i 1953 med et verk av Willem de Kooning. Ikke bare fjernet han det originale motivet, men han stilte det også ut under sitt eget navn etterpå - som forsåvidt også åpner for en helt annen problematisering av hvem som kan kalle seg kunstner,og av konseptkunsten i sin helhet. Allikevel er ikke Greenbergs stunt på Bolton Landing så langt unna dette. 

Litteratur:

Abigail Cain, “Why Clement Greenberg Defaced David Smith’s Sculptures” (2017).

Julia Halperin & Eileen Kinsella, “Cady Noland Sues Three Galleries for Copyright Infringement Over Disavowed Log Cabin Sculpture” (2017).

Eileen Kinsella, “Cady Noland Said a Collector Restored Her Log Cabin Sculpture Beyond Recognition. A Judge Has Thrown Out Her Lawsuit - for the Third Time” (2020).

 
Previous
Previous

Den uhyggelige dalen

Next
Next

“Universitetets hjerte” på Blindern