Riot grrrl, Bikini Kill og vår tids feminisme

 

Installasjonsvisning fra utstillingen på Vox Populi, Philadelphia, USA. Forgrunn: Vitriner med Riot grrrl objekter fra forskjellige geografiske regioner, med CD’er, pins, plater, kassetter, flyers, klistremerker, m.m. Til venstre: Riot grrrl manifesto. Flyer vegg, med plakater invitasjoner fra institusjonelle og private arkiver. Høyre bakgrunn: Zine arkiv, med teamer som sexisme, kjønnsindentitet, rasisme, homofobi, sexarbeid m.m. Bilde gjengitt med tillatelse fra Vox Populi.

Punk-rock og feminisme, er dette noe som hører sammen?
Og hva er da sammenhengen mellom disse?

Pussy Riot er blitt et kjent navn for mange. De dukket opp i august 2011 i Moskva, og bestod av til sammen 11 kvinner som var mellom 20 og 33 år gamle. De startet med uautoriserte gerilja opptredener på offentlige steder, som så ble filmet og så lagt ut på internett som musikkvideoer. Temaene deres omhandlet feminisme, LGBT rettigheter, motstand mot Putin og hans politikk og kritikk av hans nære tilknytning til den russisk ortodokse kirken. Etter en performance i en katedral i Moskva i februar 2012, ble 3 av gruppens medlemmer arrestert og dømt for pøbelstreker på bakgrunn av religiøst hat. Dette skapte stor internasjonal oppmerksomhet, og fikk bred mediedekning verden over. Pussy Riot fortsatte med sine gerilja-opptredener og hadde blant annet en performance under de olympiske leker i Sotchi i 2014, hvor bilder i etterkant gikk verden rundt av hvordan de ble stanset med tåregass og pisket av russiske kosakk-militære. Pussy Riot ble grunnlagt på bakgrunn av sinne mot styresmaktene sine diskriminerende holdninger ovenfor kvinner. De så på seg selv som kunstneriske feminister som var inspirert av Riot grrrl og da også punkrock-gruppen Bikini Kill.

Men hva og hvem var Riot grrrl? Var det en musikkgruppe, en sjanger eller en æra? Noen vil si det var en bevegelse, et samfunn av aktivister som brakte bevissthet rundt feminismen fra jente til jente. Uttrykket Riot grrrl ble først publisert i en fanzine som ble distribuert blant punk-rockere og feminister i 1991, men da som en humoristisk kommentar. Det ble deretter omfavnet og definert som en undergrunns feminist bevegelse som utviklet seg i byen Olympia i Washington. Bevegelsen inkluderte punkrock, feminisme, aktivisme og politikk. Tekstene i sangene omhandlet temaer som voldtekt, mishandling av kvinner, patriarkatet, seksualitet, kvinnelig frigjøring og behovet for skifte av maktbalansen i samfunnet.

Politisk sett sendte Riot grrrl feminismen med rakettfart inn i framtiden, ved å gi den nye generasjonen feminister nye handlingsstrategier, nye mantraer og nye slagord, som “girl power” og “support girl love” og banet vei for det som ble omtalt som “third wave feminism”.

Punk-rock grupper som forbindes med bevegelsen er først og fremst Bikini Kill, men også BratmobileHeavens to BetsyExcuse 17Slant 6Emily's Sassy LimeHuggy Bear, og Skinned Teen er navn som knyttes til Riot grrrl bevegelsen fra 1990-årene. Musikken som ble laget var av type old school og ble produsert så raskt og så rimelig som mulig, gjerne spilt inn, trykket opp og så distribuert i hjemmelagde cover.

Installasjonsvisning fra utstillingen på Vox Populi, Philadeliphia USA. Forgrunn:  “Ladies Sasquatch” (2006-2010) Allyson Mitchell. Bakgrunn : “We couldn’t get in. We couldn’t get out.” (2006-2007) LJ Roberts og “Mom knows now” (2003) LJ Roberts. Bilde gjengitt med tillatelse fra Vox Populi.

Riot grrrl utviklet seg videre til å inkludere, lage og publisere flere zines, de hadde protester og performanser rundt om i Amerika og spredte seg etter hvert videre til flere kontinenter.

Da media etter hvert plukket opp og begynte å interessere seg for bevegelsen var uviljen mot å gå fra en undergrunns bevegelse til å bli mainstream noe som gjorde at bevegelsen trakk seg litt tilbake. Med dra-kraft fra internett og ny teknologi blomstret det så frem en fourth wave feminsim opp på 2010-tallet. Og det var da Pussy Riot dukket opp, sterkt inspirert av akkurat Riot grrrl bevegelsen.

I 2014, i oppvåkningen og i begynnelsen av denne fjerde bølgen ble det laget en utstilling som undersøkte effekten av Riot grrrl og hvilken innflytelse bevegelsen har hatt på kunstnere som jobbet med politikk og feminisme. Utstillingens tittel er tatt direkte fra en sangtittel til Bikini Kill, “Alien She”, (tekst og lenke til video nedenfor) som omhandler stereotypiske kjønnsroller, feministisk kritikk og kampen for å oppnå en feministisk bevissthet. Utstillingen ga et innblikk i lidenskapen og mangfoldet den originale Riot Grrrl bevegelsen ga inspirasjon til, og viste hvordan disse ideene og begrepene utvidet seg, og hvordan disse igjen viste seg i arbeidene til samtidskunstnere som var opptatt av samme problematikk. Utstillingen ble vist på galleriet Vox Populi 7.mars – 27. April 2014 i Philadelphia i USA, og ble en av de mest besøkte utstillingene i galleriets historie, med over 1000 til stede på åpningen. I løpet av utstillingen ble det holdt flere arrangementer relatert til utstillingen som paneldebatter, selvforsvarskurs for jenter og zine workshops.

Punk-rock og vår tids feminisme er derfor tett knyttet sammen. Bikini Kill ga seg i 1997, men har som mange band fra 90-tallet gjenoppstått og har en omfattende turnéliste for 2022. De mente i sin tid at om alle jenter i verden startet band ville verden etter hvert endre seg. Kanskje denne relanseringen av gruppen vil gi oss en fifth wave feminist movement?



ALIEN SHE

Av Bikini Kill

She is me
I am her
She is me
I am her

Siamese twins connected at the cunt
HeartBrainHeartBrainHeartBrainLungGut
I want to kill her
But I'm afraid it might kill me

Feminist
Dyke Whore
I'm so pretty
ALIEN

She wants me to got to the mall
She wants me
To put the pretty, pretty lipstick on
She wants me to be like her

She wants me to be like her
I want to kill her
But I'm afraid it might kill me
Feminist

Dyke Whore
Pretty, pretty
ALIEN
And all I really wanted to know

Who was me and who is she
I guess I'll never know





Kilder

https://voxpopuligallery.org/project/alien-she-gallery-exhibition/

 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/05/03/arts/music/riot-grrrl-playlist.html

 

https://bikinikill.com/

 
 
Previous
Previous

Når “Sand i maskineriet” gir en tid til refleksjon

Next
Next

Viktige øyeblikk og sterke følelser